کمک بدون عوض دولت در ساخت خانه های زلزله زده مسجدسلیمان

 

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: دولت به ازای احداث هر واحد مسکونی زلزله‌زده در مسجدسلیمان به صاحبان این خانه‌ها در کنار دریافت تسهیلات تا مبلغ ۲۵۰ میلیون ریال نیز در بخش های مختلف کمک بدون عوض ارایه می‌کند.

 

 پایگاه خبری ایرانیان، عزیزاله مهدیان روز دوشنبه در نشست بررسی آخرین وضعیت بازسازی مناطق زلزله زده مسجدسلیمان درسرسرای استانداری خوزستان بیان کرد: باید تا پایان امسال پروانه ساخت خانه‌های زلزله‌زده مسجدسلیمان صادر شود تا اعتباراتی که برای تاسیس این خانه‌ها از سوی دولت در نظر گرفته شده است جذب شود.

وی گفت: متاسفانه برخی بانک‌ها در پذیرش پرونده‌های ساخت و تعمیر خانه‌های آسیب دیده از زلزله مسجدسلیمان همکاری لازم را ندارند این در حالی است که دولت بانک‌های عامل را مکلف به پرداخت تسهیلات کرده است.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور افزود: پس از گذشت چهار ماه از حادثه زلزله مسجد سلیمان، هنوز هیچ پروانه ساختی برای واحدهایی که باید ساخته شوند صادر نشده است.

مهدیان با ابراز نارضایتی از عملکرد ضعیف نظام مهندسی و شهرداری مسجد سلیمان در ساخت و تعمیر منازل آسیب دیده از زلزله بیان کرد: اگر نیاز به نیروی فنی و یا نقشه بردار برای این خانه ها وجود دارد آمادگی تامین نیرو و مشاور برای تهیه نقشه از این خانه‌ها را داریم.

وی گفت: طرح بازآفرینی شهری مسجدسلیمان باید هر چه زودتر با حضور مستمر مشاوران مربوطه در منطقه تهیه شود.

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور بیان کرد: باید مردمی که خانه‌های آنها در زلزله مسجد سلیمان تخریب و یا آسیب دیده‌ را توجیه کنیم که برای دریافت تسهیلات و ساخت خانه های خود اقدام کنند چرا که دولت نیز برای ساخت خانه‌های آنها کمک می‌کند و این فرصتی برای ساخت خانه‌های آسیب دیده و فرسود و بدون ایمنی این منطقه است.

ارزیابی ۱۴ هزار خانه آسیب دیده از زلزله مسجد سلیمان

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان نیز این نشست گفت: ۱۴ هزار واحد مسکونی متاثر از زمین لرزه مسجدسلیمان مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این تعداد ۱۳ هزار و ۲۹۰ مورد در سامانه بنیاد مسکن ثبت شدند.

مسعود انصاریان با بیان اینکه همچنان ۱۰ ارزیاب در مسجد سلیمان حضور دارند ادامه داد: بر اساس ارزیابی‌ انجام شده از این تعداد یک هزار و ۴۳۷ واحد مسکونی باید از نو ساخته، و ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز باید تعمیر شوند.

وی گفت: تعمیر ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در این منطقه درحال انجام است که از این تعداد کار تعمیر ۲۰۰ واحد به پایان رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان افزود: برای ساخت و تعمیر برخی خانه‌های آسیب دیده از زلزله در مسجدسلیمان با مشکلاتی روبه رو هستیم به عنوان مثال برخی خانه ها به دلایل مختلف از جمله آلودگی نفتی امکان درجا سازی را ندارند و باید به مکان دیگر منتقل شوند که باید برای این موارد تمهیدات لازم اندیشیده شود.

انصاریان ادامه داد: پرونده ۲۴۷ واحد مسکونی برای تهیه نقشه به شهرداری این شهر ارجاع داده شده که برای تنها ۱۴ واحد دستور تهیه نقشه از نظام مهندسی صادر شده است و ۵۰ واحد مسکونی نیز باید برای ساخت از مکان خود جابه جا شوند؛ عملیات تخریب ۱۴ واحد مسکونی نیز انجام گرفته است.

۱۷ تیر امسال زمین لرزه‌ای با قدرت ۵.۷ ریشتر مسجد سلیمان را در شمال خوزستان لرزاند.

این زمین لرزه مسجدسلیمان ۱۵۳ مصدوم داشت و یک نفر نیز بر اثر سکته فوت کرد. آن طور که مسئولان اعلام کرده‌اند حدود ۹۰۰ خانه شهری و روستایی در این زمین لرزه به طور کامل تخریب شد. حدود ۹ هزار نفر نیز اعلام کرده‌اند منازلشان خسارت دیده که تاکنون پنج هزار واحد کارشناسی شده‌اند.

 

انتهای پیام