خطر بیخ گوش مردم مسجدسلیمان، رها شدن پسماندها و زباله های عفونی مطب ها و مراکز آزمایشگاهی در کوچه پزشکان بدون حفاظت

 

 

در حالیکه سراسر جهان مشغول پیشگیری و ممانعت از ورود ویروس خطرناک و کُشنده کرونا در کشورها هستند و تمام امکانات و ظرفیت‌های خود را برای مقابله با بیماریهای خطرناک و پیشگیری از شیوع آن در میان مردم بکار گرفته اند اما در شهرستان مسجدسلیمان بی تدبیری و بی مسئولیتی متولیان نظام‌پزشکی و حوزه سلامت ، جان مردم را به خطر انداخته است و ادامه این روند موجب گسترش برخی بیماریهای خطرناک میشود.

 

پایگاه خبری ایرانیان – کیوان علاسوند – صبح امروز رها شدن پسماندها و زباله های عفونی و بسیار خطرناک مَطب ها و مراکز پزشکی و آزمایشگاهی فعال در کوچه پزشکان مسجدسلیمان باعث گلایه شدید تعدادی از شهروندان از این وضعیت شد و آنها در تماس با پایگاه خبری ایرانیان خواستار پیگیری و انعکاس این خبر تاسف بار در رسانه ها شدند.

به محض اطلاع از این موضوع خبرنگار پایگاه خبری ایرانیان در محل حاضر و از وضعیت اَسفبار بهداشتی و پسماندهای عفونی رها شده در این خیابان که روزانه محل تردد جمع کثیری از شهروندان مسجدسلیمانی است تصویر برداری صورت گرفت.

 

 

کوچه پزشکان که در مرکز شهر مسجدسلیمان قرار دارد‌ محل استقرار و فعالیت اکثر پزشکان و متخصصین رشته های مختلف پزشکی است. از آزمایشگاه تشخیص طبی گرفته تا پزشکان متخصص داخلی ، دندانپزشکی ، قلب و عروق ، اطفال ، زنان ، پوست و مو ، گوارش ،گوش و حلق و بینی ، مرکز سونوگرافی و غیره…

همچنین وجود چندین داروخانه ، فروشگاه های لوازم آرایشی بهداشتی ، تجهیزات پزشکی ، داروهای گیاهی و آرایشگاههای مردانه کوچه پزشکان مسجدسلیمان را به محلی پر رفت و آمد و شلوغ تبدیل کرده است.

 

 

نظام پزشکی مسجدسلیمان متولی اصلی جمع آوری پسماندها و زباله های عفونی و خطرناک مراکز پزشکی و آزمایشگاهی است و سهل انگاری و کم کاری در این بخش متوجه این دستگاه است که مدیران آن باید در مقابل این موضوع پاسخگو باشند.

رها شدن سرنگ های آلوده و ظرف های نمونه گیری خون در پیاده رو و محل تردد مردم مسجدسلیمان ، مسئله ای نیست که بتوان به سادگی از آن عبور کرد و قصور و کوتاهی از ناحیه هر فرد ، اداره یا سازمانی که باشد باید برخورد جدی صورت گیرد.

 

 

مطابق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی بی خطر نکردن پسماندهای عفونی و به خطر انداختن سلامت، بهداشت و محیط زیست جامعه جُرم است.بنابراین چنانچه یک مرکز درمانی از انجام وظیفه قانونی خود در این زمینه سر باز زند ، قوه قضائیه میتواند ورود پیدا کرده و با متخلفان برخورد کند.

طبق قانون مدیریت پسماندها، پسماندهای بیمارستانی به كلیه پسماندهای عفونی و زیان‌آور ناشی از بیمارستان‌ها، مراكز بهداشتی درمانی، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، و سایر مراكز مشابه گفته می‌شود كه به دلیل بالابودن حداقل یكی از خواص خطرناك از قبیل سمیّت، بیماری‌زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن كه به ‌مراقبت ویژه (مدیریت خاص) نیاز دارند. پسماند پزشكی به چهار دسته اصلی از جمله پسماند عفونی، پسماند تیز و برنده، پسماند شیمیایی و دارویی و پسماند عادی تقسیم می‌شوند. این پسماندها در درجه اول برای امحا نیازمند بی‌خطرسازی هستند، اقداماتی كه ویژگی خطرناك بودن پسماند پزشكی را رفع می‌كند.

 

 

پسماندهای بیمارستانی به دلیل خطرناك بودن آن‌ها باید به روش‌های نوین و ‌ مخصوص از بین روند، این نوع نابودی نه تنها آب‌های زیر زمین و محیط زیست را آلوده می‌كند بلكه اگر در جایگاه درست امحا نشود باعث ایجاد بیماری‌های خطرناك می‌شوند. پسماندهای عفونی بهداشتی بیشتر متعلق به مراكز بهداشتی درمانی، مطب‌ها، آزمایشگاه‌ها و از همه مهمتر بیمارستان‌ها هستند.

راجع به خطرات حاصل از زباله های شهری و صنعتی باید گفت که در کلیه منابع علمی و کتب مربوطه همواره اشاره به ابتلای انسان ها به بیماری های گوناگون شده است . در کتب علمی تعداد باکتری های مختلف موجود در خاکروبه خیابان ها از ۲ تا ۴۰ میلیون به صورت خاص و از۵۰۰۰۰ تا ۱۰ میلیون بطور عموم در هر گرم برآورده شده است . این تعداد باکتری می توانند به سادگی موجب بروز بیماری های گوناگونی گردند. مخصوصاً اینکه در این مواد انواعی از باکتری های مولد وبا، تیفوس و کزاز بطور مسلم و صریح تشخیص داده شده است.

 

 

زباله های پاتولوژیکی

 

شامل بافت ها، ارگان ها ، قسمت های مختلف بدن،پنبه های آغشته به خون و چرک و مواد دفعی بدن همچون نمونه های مدفوع و ادرار و غیره جزو این گروه از موادزاید،محسوب می شوند.

مواد زاید شیمیایی

شامل جامدات، مایعات و گازهای زاید می باشد که به وفور در بیمارستان ها وجود دارد، در بخش های تشخیص و آزمایشگاه ماحصل نظافت و ضدعفونی بیمارستان، وسایل و ابزار تنظیف و ضدعفونی به انضمام داروها و وسایل دور ریختنی اطاق عمل بخش دیگری ازاین فضولات را تشکیل می دهند. مواد زاید شیمیایی ممکن است خطرناک باشند. فضولات شیمیایی خطرناک در سه بخش زیر، طبقه بندی می شوند:فضولات سمی: این فضولات با PH کمتر از ۲ (به شکل اسیدی) و بالاتر از ۱۲ (به حالت قلیایی) در زباله های بیمارستانی وجود دارند. بخشی از داروهای اضافی و یا فاسد شده، جزو اینگونه فضولات به حساب می آیند.

مواد زاید عفونی

این مواد ،شامل جِرم های پاتوژم در غلظت های مختلف هستند که می توانند به سادگی منجر به بیماری شوند.

براساس آمارهای جهانی بین ۱۰ تا ۲۵ درصد زباله‌های بیمارستانی عفونی است، زباله‌هایی كه حتی پس از بازیافت نیز می‌تواند باعث انتقال بیماری‌های واگیردار شوند، بیماری‌هایی مانند هپاتیت بی و سی و حتی ایدز

 

 

حال انتظار میرود دادستان مسجدسلیمان که همواره نشان داده در موضوعات مختلف اجتماعی و صیانت از حق و حقوق شهروندان با کسی تعارف ندارد ، به این موضوع مهم ورود کرده و با خاطیان و افراد سهل انگار این بخش بشدت برخورد کند تا باز هم شاهد تکرار چنین صحنه هایی نباشیم.

 

انتهای پیام