شورا به ظرفیت ها و استعدادهای داخلی توجه کند/ آوردن شهردار غیر بومی زمانی توجیه پذیر است که در تراز ایشان گزینه بومی یافت نشود

 

 

شورای شهر مسجدسلیمان در حالی وارد چالشی بزرگ بنام انتخاب شهردار شده است که فقط دو ماه از آغاز بکار نمایندگان مردم در ششمین دوره پارلمان شهری میگذرد.

 

پایگاه خبری ایرانیانکیوان علاسوند – پس از آنکه شهردار منتخب شورای شهر نتوانست تاییدیه های لازم را از مراجع ذیصلاح دریافت کند و صلاحیت ابراهیم جعفری شهنی بنا به دلایلی که بر همگان‌ پوشیده است تایید نشد، حالا شورا با چالش انتخاب مجدد شهردار آینده مسجدسلیمان مواجه شده است.

 

اخیراً انتقادات فراوانی از سوی افکار عمومی در فضای مجازی به شورای شهر وارد شده است که البته با توجه به عمر دو‌ماهه این شورا تا حد زیادی بدور از انصاف و برخی از آن‌ها هم‌ شیطنت های محدود افرادی است که همیشه دوست دارند فضای سیاسی اجتماعی این شهر پُر تنش و با حاشیه همراه باشد و نمی‌گذارند مسجدسلیمان روی آرامش ببیند.

 

نباید فراموش کنیم‌‌ که پروسه بررسی صلاحیت ابراهیم جعفری شهنی زمان زیادی را از شورا گرفت و آنها برای اعلام نظر رسمی اُستانداری دو ماه به انتظار نشستند. ( انتقاد و گلایه ای که به نهادهای نظارتی و مراجع بررسی صلاحیت ها وارد است و طولانی شدن پروسه تایید یا رد صلاحیت مدیران به یکی از چالش های اساسی برای برخی از ادارات و سازمان‌ها بویژه دستگاه‌های خدمات رسان تبدیل شده است و بنظر میرسد این فرایند نیازمند یک بازنگری اساسی بمنظور سرعت بخشیدن به روند پاسخگویی به استعلامات و صلاحیت ها می‌باشد )

 

در روزهای اخیر اهداف و برنامه های پیشنهادی کاندیداهای نشستن بر صندلی شهردار مسجدسلیمان توسط اعضای شوراي شهر مورد بررسی قرار گرفته است و حالا شورا در مرحله تصمیم گیری و دادن رای اعتماد به یکی از این برنامه ها قرار دارد.

 

بُرهه ای حساس و سرنوشت ساز که هم می‌تواند فشار زیادی را از روی دوش شورا بکاهد و هم هجمه ای به مراتب سنگین تر از روزهای اخیر بر گُرده شورای نوپا و تازه شکل گرفته تحمیل کند. همین حساسیت هم کار را برای شورا سخت و انتخاب را برای موکلین مردم در پارلمان شهری کمی پیچیده و فضا را تا حدی مُلتهب کرده است.

 

در این میان اما آنچه بسیار حائز اهمیت است و انتظار می‌رود شورا به آن نگاهی ویژه داشته و با اولویت در دستور کار قرار دهد توجه به ظرفیت های داخلی و اولویت قرار دادن استعدادهای بومی در شرایط برابر با سایر گزینه هاست که باید در شورای ششم به یک گفتمان تبدیل شود.

 

مسجدسلیمان فرزندان با استعداد و شایسته زیادی دارد که اتفاقا در حوزه اجرایی بسیار توانمند و لایق هستند و می‌توانند به شورا و شهرداری در این زمينه کمک کنند. مضاف بر این آوردن یک شهردار غیر بومی زمانی توجیه پذیر است که در تراز ایشان گزینه بومی یافت نشود.

 

به جز فلسفی زاده که البته در کنار توانایی و قابلیت های فردی ، شورایی بسیار توانمند و پای کار ( شورای سوم ) را کنار خود میدید و کارنامه درخشانی از خود به یادگار باقی گذاشت، هیچ شهرداری را سراغ نداریم که از بیرون آمده باشد و عملکردی بهتر از شهرداران بومی مسجدسلیمان از خود به جای گذاشته باشد.

 

ملاک اصلی شایستگی و اصلح بودن است اما در شرایط یکسان، اولویت با فرد بومی است و توصیه می‌شود در شرایطی که فرد توانمند و متخصص است، گزینه بومی مورد توجه قرار گیرد.

 

از سویی دیگر اما انتخاب یک فرد غیر بومی با سوابق اجرایی بسیار خوب، کاربلد ، باتجربه و با مدیریتی قوی که بتواند تحولاتی در حوزه مدیریت شهری ایجاد کند و آثار ماندگاری از خود در شهر به جای بگذارد، مورد تایید و رضایت همه فعالان اجتماعی فرهنگی و سیاسی شهرستان که دل در گرو آبادانی و توسعه مسجدسلیمان دارند ، میباشد. شهردار باید بر مبنای معیارها و نیاز شهر انتخاب شود و در امور شهری تخصص لازم را داشته باشد.

 

هر چه هست شورا نباید فرصت سوزی کند، تضارب آراء و اختلاف نظر نباید شورا را از اهداف اصلی دور نماید. هماهنگی و اتحاد اعضای شورا در انتخاب درست موثر است و مردم منتظرند تا هر آنچه اعضای شورا در تبلیغات انتخاباتی شعار دادند را در عمل از موکلان خود شاهد باشند.

 

شورا فراموش نکند که چه عهدی با مردم بسته است و فعالیت و تحرکات برخی افراد خاص و به اصطلاح پولدار و مُتمول و همچنین‌ دخالت های بعضی از مدیران‌ شهرستان که بیشتر به دنبال مطامع و منافع اقتصادی و سیاسی خود هستند نباید میان آنها و مردم فاصله ایجاد کند.

 

اعضای شورای شهر به خوبی می‌دانند که علاوه بر نظارت بر امور شهری و تصویب و نظارت بر بودجه، یکی از وظایف مهم آنها، انتخاب شهردار است لذا به منتخبین مردم توصیه ميشود تا شهردار را خارج از سلایق سیاسی و منافع شخصی انتخاب کنند.

 

امروز شورا محکوم به یک انتخاب خوب و آگاهانه است. با یک پلک بر هم زدن عمر شورای ششم هم به پایان می‌رسد و دوباره حق انتخاب به مردم سپرده می‌شود و آنهایی که اکنون وکیل مردم در شورای شهر هستند با عملکرد این روزهای خود از جانب مردم و دستگاههای نظارتی قضاوت خواهند شد.

 

 

انتهای پیام