مدیرکل دامپزشکی خوزستان:

معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد با “گاز”، یک پیشنهاد است

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در خصوص پیشنهاد معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد با “گاز” توضیحاتی ارائه داد.

پایگاه خبری ایرانیان، دکتر مصطفی کنار کوهی در خصوص خبرهای منتشر شده مبنی بر اینکه عقیم‌سازی و معدوم‌سازی با “گاز” راهکار کاهش سگ‌های ولگرد است، اظهار کرد: طی ابلاغیه‌ای از وزارت کشور در سال ۸۸ که به استانداری‌ها ابلاغ شده است، جمع‌آوری سگ‌های ولگرد توسط شهرداری‌ها با کمک نیروی انتظامی انجام می‌شود و دانشگاه علوم پزشکی ناظر بر اجرای این کار است.

وی عنوان کرد: دستگاه‌های دیگر نیز در این کارگروه عضو هستند که یکی از این دستگاه‌ها دامپزشکی است که در صورت وجود سایت زنده‌گیری، امکانات بهداشتی و درمانی را در خصوص عقیم‌سازی و درمان ارائه می‌دهیم.

کنارکوهی بیان کرد: در خصوص چگونگی ساماندهی سگ‌های ولگرد کمیته‌ای در معاونت اجتماعی استانداری خوزستان تشکیل شد که دستگاه‌های مختلف در آن عضو هستند و راهکارهای این موضوع ارائه می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در جلسه آخر این کمیته مقرر شد که اطلاعات لازم مطرح شود و دانشکده دامپزشکی بر اساس متون و اقدامات علمی دنیا پیشنهادی ارائه کرد. اداره کل دامپزشکی خوزستان تنها بیان کننده این پیشنهاد بود. دانشکده دامپزشکی پیشنهاد داد که سگ‌های ماده پس از جمع‌آوری، درمان و عقیم‌سازی شوند که این برنامه بلندمدت است.

وی گفت: همچنین سگ‌های نر باید نگهداری شوند تا زمانی که حیات آن‌ها پایان برسد اما سگ‌های نر که پیر یا غیرقابل درمان هستند را بر اساس متون علمی و به روش ترحم‌آمیز، به  حیات آنها پایان می‌دهند. یکی از روش‌های معدوم‌سازی ترحم‌آمیز، استفاده از اتاق گاز یا تزریق دارو است. تاکنون در این زمینه تصمیمی گرفته نشده است و تنها در حد یک پیشنهاد بوده است.