سرپرست شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان خبر داد : آغاز طرح بسیج ملی فشار خون از هفدهم خرداد تا پانزدهم تیرماه / افراد بالای ۳۰ سال، زنان باردار در هر سنی و بیماران کلیوی در تمام سنین گروه های هدف این طرح را تشکیل میدهند

 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان گفت : موضوعی که هم اکنون در جریان است و در سطح کشور هم روی آن تأکید بسیاری می شود و جزو سیاست های تأثیر گذار خواهد بود ، طرح “بسیج ملی فشار خون” است که اگر به بهترین شکل انجام شود و بتوانیم به اهداف مد نظر این طرح دست پیدا کنیم، کمک بزرگی به بخش درمان خواهد شد.

 

 

پایگاه خبری ایرانیانکیوان علاسوند –  دکتر علی سرمست در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران، با اعلام این مطلب افزود : با اجرای طرح “بسیج ملی فشار خون” بخش عمده ای از مشکلات بیماران ما که بعدها نیازمند اقدامات درمانی تخصصی تر می شوند کاهش پیدا خواهد کرد.

وی بیماری پرفشاري خون را قاتل خاموش و يكي از مهمترين علت هاي بيماري و مرگ و میر در كشور دانست و گفت : در این بیماری بعضا فرد هیچ علامتی ندارد، مُطلع نیست و ناگهان به عوارض جبران ناپذيري از جمله سكته هاي قلبي و مغزي مواجه میشود که بار روانی و درمانی بسیاری را برای بیمار، خانواده و جامعه ایجاد خواهد کرد و بر اساس مطالعات انجام شده یک سوم افراد کشور به بیماری پرفشاری خون مبتلا هستند و متأسفانه شیب ابتلا به آن رو به افزایش است.

دکتر سرمست بهترين راه پيشگيري از اين بيماري را اصلاح سبك زندگي دانست و گفت: اصلاح سبك زندگي به معني داشتن فعاليت ورزشي منظم، تغذيه مناسب به ويژه محدود كردن مصرف نمك، چربي‌هاي ترانس و كنار گذاشتن مصرف فست‌فودها، تنقلات، ترك سيگار و الكل است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان مسجدسلیمان با اشاره به اجرای طرح بسیج ملی فشارخون، اجرای آن را در گرو تعامل و هماهنگی بین با سایر دستگاهها دانست و اظهار داشت : اگر چه متولی اجرای این طرح بهداشت و درمان است اما به همکاری بین بخشی بسیار قوی با سایر ادارات، ارگانها و شرکت ها هم نیاز داریم و در این ارتباط جلسات متعددی گرفته شد که جا دارد از امام جمعه شهرستان، نماینده مردم در مجلس و فرماندار مسجدسلیمان که کمک های بسیار خوبی به ما کردند تا این ارتباط بین بخشی ایجاد شود، تقدیر بنمایم.

به گفته دکتر سرمست ؛ بخش اول این طرح که اطلاع رسانی، تبلیغات و فراهم نمودن شرایط اجرای طرح و هماهنگی های بین بخشی بود به خوبی پیش رفت و ۱۱ پایگاه ثابت برای آغاز اجرای طرح “بسیج ملی فشار خون” در سطح شهرستان انتخاب شده که عبارتست از : بیمارستان ۲۲ بهمن، بیمارستان نفت، بیمارستان شفاء ، کلینیک ولی عصر( عج)، اداره دارایی، تامین اجتماعی ، شهرداری، کارگزاری تامین اجتماعی، کمیته امداد، هوانیروز و یک پایگاه در کوچه پزشکان.

وی همچنین به پایگاه های سیار هم اشاره کرد و گفت : با هماهنگی انجام شده با ادارات هر روز همکاران ما به یکی از این ادارات خواهند رفت و کار اندازه گیری و سنجش فشار خون کارکنان و ارباب رجوع را انجام میدهند ضمن اینکه با همکاری مساجد و پایگاه های مقاومت در هنگام نماز جماعت هم این کار انجام خواهد گرفت.

دکتر سرمست از افراد بالای ۳۰ سال، بیماران کلیوی در تمام سنین و خانم های باردار در هر سنی به عنوان گروه های هدف این طرح نام برد که بطور حتم باید فشار خونشان سنجیده شود.

به گفته دکتر سرمست، افراد حداقل نیم ساعت قبل از انجام سنجش فشار خون از مصرف چای و قهوه که کافئین دارند خودداری کنند،از نوشیدنی های الکلی و دخانیات هم سی دقیقه قبل از انداز گیری فشار خون نباید استفاده شود، از انجام فعالیت بدنی شدید نیم ساعت قبل از سنجش فشار خون پرهیز کنند. خوردن صبحانه، خالی بودن مثانه و استراحت ۵ دقیقه ای قبل از اندازه گیری فشار خون از دیگر مواردی است که باید رعایت گردد.

وی خاطرنشان کرد : عملیات اجرایی طرح بسیج فشار خون افراد از هفدهم خرداد ماه آغاز و تا پانزدهم تیرماه این طرح ادامه خواهد داشت و اطلاعات افراد و سنجش فشار خون آنها در سامانه سیب به ثبت خواهد رسید.

رئیس شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان به انجام این طرح توسط شهروندان به روش خود اظهاری هم اشاره کرد و افزود: چنانچه شهروندان در منزل دستگاههای سنجش فشار خون داشته باشند میتوانند با اندازه گیری و سنجش فشار خون خود، از طریق سامانه سیب به نشانی اینترنتی salamat. gov. ir آن را در سامانه ثبت کنند.