کارخانه سیمان کارون میزبان خبرنگاران مسجدسلیمانی/ مهندس مهران امامی: باید با تشویق ، ترغیب و برداشتن موانع از سر راه سرمایه گذاری که قرار است ۷۰۰ میلیارد تومان برای راه اندازی فاز دوم کارخانه سیمان مسجدسلیمان هزینه کند ایشان را به حضور در این شهر دلگرم کنیم

 

 

 

پایگاه خبری ایرانیان- کیوان علاسوند – چندین سال بود که کارخانه سیمان مسجدسلیمان در باتلاق مدیریتی دست و پا میزد، حق و حقوق کارگران پرداخت نمیشد، اعتصابات پی درپی کارگری در مقابل فرمانداری و یا درب کارخانه برای وصول مطالبات بصورت ماهیانه شکل می گرفت،  خط تولید از حرکت باز ایستاده بود، کارخانه ای که می‌بایست سیمان تولید کند به کارخانه ای برای تولید تنش و حاشیه تبدیل شده بود و امیدها روز به روز برای کارگران و خانواده های آنها نا امید تر میشد تا اینکه در بخش های مدیریتی کلان این کارخانه تغییراتی بوجود آمد. با تغییرات صورت گرفته در سطح کلان، کارخانه نیز نیازمند یک رئیس باتجربه کاردان و دلسوز بود تا شرایط را تغییر دهد.با تصمیم هوشمندانه مدیرعامل، جوان شایسته مسجدسلیمان با سابقه ای طولانی در صنعت سیمان بعنوان رئیس جدید کارخانه انتخاب شد.

 

مهندس مهران امامی از آبان ماه سال گذشته و در پی تغییرات بنیادین در بخش‌های سهامداری و مدیریت کلان کارخانه، بعنوان رئیس سیمان کارون آغاز بکار کرد و در طی این مدت با تلاش های شبانه روزی و اتکا به تجربه گرانبهای خود در این صنعت در کنار سایر مدیران و کارگران زحمتکش، کارخانه بُحران زده و نیمه فعال را به چرخه تولید بازگرداند.

 

او که با کوله باری از تجربه در هُلدینگ سیمان سراسر کشور، حرف های زیادی برای گفتن دارد، حالا به زادگاهش بازگشته تا با سر و سامان دادن به وضعیت کارخانه سیمان کارون و توسعه و گسترش این کارخانه به رشد اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال‌ برای جوانان شهرستان کمک کند.

 

در چند سال گذشته ارتباط کارخانه سیمان با اهالی رسانه مسجدسلیمان هم قطع شده بود و مدیران اسبق این واحد تولیدی علاقه ای به نشست با خبرنگاران از خود نشان نمی دادند اما با تغییرات صورت گرفته در مدیریت این کارخانه، تعامل و ارتباط دوسویه میان مدیران سیمان کارون و خبرنگاران شکل تازه ای به خود گرفته که این مهم بواسطه توجه رئیس جدید کارخانه به اهمیت نقش رسانه ها در تنویر افکار عمومی است.

 

در همین ارتباط روزچهارشنبه سوم شهریور ماه با دعوت رئیس جدید کارخانه سیمان کارون، این واحد تولیدی بعد از مدت ها میزبان خبرنگاران مسجدسلیمانی بود.

 

 

ایشان در ابتدا ضمن خوش آمدگویی و تبریک روز خبرنگار اظهار داشت : در چند سال گذشته فاصله ای بین سیمان کارون و اصحاب رسانه بوجود آمد، بعد از این که این مسئولیت به بنده واگذار شد خیلی علاقه مند بودم که این فاصله را کم کنم و یک رابطه منطقی و مثبت با اصحاب رسانه داشته باشیم تا ما را هم در نگاه تیزبین خودشان داشته باشند و هم مشکلات را منعکس کنند و مسائلی که نیاز هست را با خبرنگاران در میان بگذاریم و با همراهی رسانه ها بتوانیم به صنعت مسجدسلیمان و پیشرفت منطقه کمک کنیم.

 

 

در این نشست خبرنگاران به بیان برخی مشکلات و موضوعات از جمله راه اندازی فاز دوم کارخانه، نبود دفتر فروش سیمان در شهرستان، آسیب جدی کامیون های حمل سیمان به جاده های مواصلاتی، پرداخت عوارض آلایندگی و… پرداختند تا رئیس کارخانه در این رابطه توضیحاتی ارائه دهد.

 

 

با هم گزیده ای از صحبت های مهندس مهران امامی رئیس کارخانه سیمان کارون با خبرنگاران مسجدسلیمانی را مرور میکنیم:

 

? کارخانه در سالیان گذشته مشکلاتی داشت و تقریباً نیمه متوقف بود در سطح کلان، تصمیم بر این شد که تغییراتی در بخش مدیریتی و سهامداران ایجاد شود. حضور بنده هم بخشی از آن تصمیم بود تا شاهد احیای مجدد کارخانه باشیم. لذا از ابتدای سال ۱۳۹۹ این تغییرات کلید خورد و تحولات ایجاد شد.

 

? جا دارد از سهامدار که ۲۵۰ میلیارد تومان از بدهی ارزی کارخانه را از حساب شخصی پرداخت کردند تا تضامین بانکی کارخانه را آزاد و این واحد تولیدی دوباره رونق بگیرد، تشکر ویژه ای داشته باشم.

 

? پس از پرداخت بدهی ها توسط سهامدار ، پیگیری مشکلات کارخانه از جمله بیمه ، دارایی ، گاز ، برق و مسائل کارگری در دستور کار قرار گرفت.

 

? در اسفندماه سال قبل تمام مطالبات کارگری از سال ۹۴ تا پایان سال ۹۹ پرداخت گردید و حقوق پرسنل که در گذشته با تاخیر ۶ تا ۱۰ ماهه همراه بود، بروزرسانی شد و هم اکنون حقوق بین پنجم تا ششم هر ماه به حساب آنان واریز می‌شود.همچنین با پیگیری های صورت گرفته، بدهی های مالیاتی، گاز، برق و بیمه، تقسیط و این اقساط در موعد مقرر پرداخت می‌شود.

 

? ظرفیت تولید ما یک میلیون تُن در سال است. از آبان سال ۹۹ که مسئولیت ریاست کارخانه به بنده واگذار شد تا پایان سال ۹۹ ظرفیت تولید را به ۷۰ درصد رساندیم و قرار بود در سال ۱۴۰۰ این ظرفیت به ۸۵ درصد برسد که برخی مشکلات از جمله قطعی گاز و برق مانع از دستیابی به این هدف شد. در زمستان سال گذشته قطعی گاز مانع ای بزرگ بر سر راه تولید سیمان بود و از اول فروردین محدودیت برق برای ما ایجاد شد و خاموشی های اجباری باعث کُند شدن روند تولید شد و امیدوارم در نیمه دوم سال جاری موضوع گاز ما را اذیت نکند تا در پایان سال ۱۴۰۰ عملکرد مناسبی از خود ارائه دهیم.

 

? ما شرایط ایده آلی نداریم اما به سمت ایده آل شدن حرکت می‌کنیم و امیدوارم تا پایان سال مشکلاتمان بر طرف شود. ضمن اینکه با تمام شرایط و محدودیت های موجود، تولید مان نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

 

? موضوع محیط زيست بدلیل اینکه جزو صنایع آلاینده هستیم از دیگر موضوعاتی بود که در دستور کارمان قرار دادیم و با شرکت هایی که در این حوزه تخصص دارند قرارداد منعقد کردیم. در این بخش شرایط نسبت به گذشته بهتر شده و آمار و ارقامی که توسط آزمایشگاه‌های مورد اعتماد سازمان محیط زیست ارائه می‌شود، نشان از بهبود شرایط زیست محیطی در این واحد تولیدی است. این آزمایشگاهها بدون اطلاع ما میزان آلایندگی را اندازه گیری و به محیط زیست اعلام می‌کنند. همچنین با ایجاد مدیریت HSE و محیط زیست، ساختار جدیدی را بوجود آوردیم و با خرید قطعات مورد نیاز به این بخش سر و سامان دادیم.

 

? در حوزه فنی مشکلاتی مربوط به خرید قطعات از چند سال گذشته وجود داشته که بخشی از آن ناشی از تحریم ها است و در تلاش هستیم تا پایان سال به شرایط مطلوب تری برسیم.

 

فاز دوم 

 

? فعال کردن فاز دوم کارخانه که بیش از بیست سال است که راجع به آن صحبت میشود، موضوع مهمی است که در دستور کارمان قرار گرفت.

 

? تمام قطعات خارجی مربوط به راه اندازی فاز دوم در سال‌های قبل خریداری شده است. بخشی از کارهای زیربنایی در سالیان گذشته انجام شده بود که بعضاً بصورت نیمه تمام بود و نیاز به تعیین تکلیف داشت که در جلسات متعدد با مُجری و پیمانکار و مشخص شدن مطالبات آنها به جمع بندی خوبی رسیدیم. مشاور انتخاب شده، نیاز سنجی ها صورت گرفته، موضوع برق فاز دوم طی جلسات متعدد با برق اُستان پیگیری و موافقت واگذاری برق اخذ شده و نقشه جانمایی پُست برق مورد نیاز تهیه گردیده است و مدیر پروژه ما در حال مذاکره با مشاور برای تعیین مختصات فنی کابل‌ها و قطعات برقی هستند.

 

? حدود ۷۵۰ میلیار تومان برآورد هزینه راه اندازی فاز دوم در شرایط فعلی و بدون در نظر گرفتن تورم در زمان اجرا است و تکمیل آن به دو سال زمان نیاز دارد.

 

? پیمانکار ساختمانی تا اواخر شهریور مستقر و کار را آغاز خواهد کرد و امیدوارم بتوانیم تا اواخر ماه جاری، بتن ریزی ساختمان‌های مورد نیاز را آغاز کنیم.

 

? در زمان شروع پروژه فاز دوم بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر مشغول بکار خواهند شد و زمانی که پروژه آماده بهره برداری شود حدود ۳۰۰ نفر اشتغال مستقیم خواهند داشت. خدمات رسانی در این صنعت بسیار حجیم است و انتقال محصول بیشتر از خود محصول برای شهر درآمد زایی دارد و راه اندازی این فاز از کارخانه کمک بزرگی به اقتصاد شهر خواهد کرد.

 

? مجدداً لازم است از سرمایه گذار محترم که در این بُحران اقتصادی و شرایط فعلی حاضر است ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه و به اقتصاد این منطقه کمک کند تشکر بنمایم. پیدا کردن چنین سرمایه گذاری در شرایط رکود فعلی بسیار سخت است ولی ایشان علاوه بر پرداخت تمامی بدهی های فاز یک در صدد راه اندازی فاز دو میباشد که شایسته تقدیر است و ما میبایست با تشویق، ترغیب و برداشتن موانع از سر راه ایشان، وی را علاقه مند به حضور و سرمایه گذاری در منطقه کنیم.

 

? همانگونه که عرض کردم برخی موضوعات از جمله کسری و اُفت فشار گاز در سال گذشته و خاموشی های مکرر برق از ابتدای امسال بدلیل در اولویت بودن مصارف خانگی باعث شد تا تولید سیمان در کشور و هر دو کارخانه خوزستان متوقف شود لذا ناچار هستیم ابتدا به تعهداتی عمل کنیم که نتوانستیم در موعد مقرر آن را انجام دهیم. از این روی فروش سیمان در سطح شهرستان و اُستان با وقفه مواجه شد که در تلاش هستیم این مشکل را برطرف کنیم. ضمن اینکه این خاموشی ها امکان دارد به کارخانه آسیب جدی وارد کرده و خسارت های چند میلیاردی را بهمراه داشته باشد.

 

? یک خط آسیاب ما هم اکنون متوقف است به این دلیل که می‌بایست در گذشته قطعاتی سفارش داده می‌شد که از سال گذشته قطعات مورد نیاز را به فولاد چُدن درود سفارش دادیم و قرار است تا پایان شهریور این قطعات به دست ما برسد.

? دفتر فروش دیگر در شرایط فعلی توجیهی ندارد و خرید سیمان بصورت اینترنتی و مجازی در حال انجام است ضمن اینکه بزودی برای فروش این محصول وارد بازار بورس خواهیم شد.

 

? ۹ ماه است که در کارخانه سیمان کارون کارم را آغاز کردم در این مدت علی رغم حجم بالای کار همه دوستان و همکارانم بصورت شبانه روزی تلاش و همگام و همپای من حرکت کردند. من در تمام هُلدینگ های صنعت سیمان در سراسر کشور کار کردم، مزیت بسیار خوبی که در اینجا وجود دارد نیروی فنی و کاربلد است و اگر مشکلاتمان را در سایر بخش‌ها حل کنیم، به لحاظ نیروی فنی و توانمند هیچ مشکلی نخواهیم داشت و امیدوارم بتوانیم با کمک همدیگر سیمان کارون را به نقطه ای که شایسته آن است برسانیم.

 

? به گزارش پایگاه خبری ایرانیان، در پایان این نشست از خبرنگاران و فعالان حوزه خبر در مسجدسلیمان توسط رئیس کارخانه سیمان کارون تجلیل شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام