انتقاد سرپرست نظام صنفی کشاورزی مسجدسلیمان از نحوه تعیین خسارت وارده به کشاورزان در پی خشکسالی های بی سابقه اخیر

 

 

سرپرست نظام صنفی شهرستان مسجدسلیمان با انتقاد از نحوه برآورد خسارت محصولات کشاورزی، خواستار تجدید نظر و بازبینی در اعلام درصد خسارات وارده شده به محصولات پاییزه در این شهرستان شد.

 

به گزارش پایگاه خبری ایرانیان، احمد مهدیپور در این رابطه اظهار داشت: در سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ شاهد خشکسالی بی سابقه و کاهش پنجاه و دو درصدی بارندگی نسبت به میانگین ۲۵ ساله در سطح شهرستان هستیم که خسارت های فراوانی به کشاورزان وارد شده است لذا کشاورزان انتظار داشتند خسارت محصولات پاییزه توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی، بیش از ۹۰ درصد برآورد و پرداخت گردد.

 

مهدیپور ادامه داد: متاسفانه صندوق بیمه برای محصولات پاییزه کُلزا ۴۲ درصد و برای جو دیم در مناطق عنبر ۵۷ درصد، مرکزی ۶۱ درصد، گلگیر ۷۵ درصد و ماشک ۳۰ درصد را اعلام نموده است.

وی افزود: از آنجا که نقش صندوق بیمه حمایت از قشر زحمتکش و محروم کشاورز می‌باشد اما به نظر می‌رسد دیدگاه صندوق بیمه، دیدگاه بنگاه اقتصادی و در جهت حفظ منابع مالی خود عمل می‌کنند و با نادیده گرفتن واقعیت و خشکسالی حادث شده در سال زراعی گذشته ، ضربه جبران ناپذیری به بدنه بخش کشاورزی شهرستان مسجدسلیمان وارد می‌گردد که پیامد این سیاست های اشتباه، دلسردی کشاورزان، خالی شدن روستاها از سَکَنه و فشار اقتصادی مضاعف و تبعات اجتماعی بعدی نظیر مهاجرت به شهر خواهد بود.

سرپرست نظام صنفی شهرستان مسجدسلیمان گفت: در صورت اصرار صندوق بیمه بر خسارت های مشخص شده و کسر ۱۰ درصد فرانشیز از درصدهای اعلامی در سال زراعی جاری ( ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ ) با کاهش شدید سطح کشت و عدم استقبال کشاورزان از شغل شریف کشاورزی مواجه خواهیم شد.

 

احمد مهدیپور در خاتمه به نقش نظام صنفی مسجدسلیمان در حمایت از کشاورزان این شهرستان اشاره کرد و بیان داشت : نظام صنفی مسجدسلیمان به واسطه رسالتی که در حمایت از قشر کشاورز دارد، بیان واقعیت ها را بر خود لازم دانسته و همواره صدای رسای کشاورزان خواهد بود لذا انتظار داریم با توجه به تبعات اقتصادی اجتماعی که به آن اشاره شد، صندوق بیمه محصولات کشاورزی در خصوص تعیین خسارت های پیش بینی شده تجدید نظر نماید.

 

 

انتهای پیام