از سیلاب در مسجدسلیمان تا اجرایی نشدن طرح تفضیلی در شهر ۱۰۰ ساله

اطلاعیه‌های ستاد بحران استانداری و هواشناسی چند روز قبل در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، اما ستاد بحران برای نقاط حادثه‌خیز در شهرهای مختلف استان که در زمان بارندگی شهروندان آن بیشترین آسیب‌ها را می‌بینند اقدام اصولی انجام نداده است.

به گزارش پایگاه خبری ایرانیان ، معمولاً برحسب عادت یا وظیفه پس از اعلام بارندگی و احتمال خطرات احتمالی مانند سیلاب، بارش شدید، آب‌گرفتگی معابر و.. توسط سازمان هواشناسی استان بلافاصله مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز هشدارهای لازم را به فرمانداران شهرستان‌ها به‌عنوان رؤسای ستاد بحران در شهرها می‌دهند.

دقیقاً تاکنون برای مردم مشخص نشده است مدیرت بحران استان و مدیران بحران شهرستان‌ها پیش از بارندگی چه تمهیداتی را برای شهروندان اتخاذ کرده‌اند یا می‌کنند که در فاصله قبل و بعد از بارندگی به‌شدت بر اعلامیه‌های هشدار در زمان بارندگی تأکید می‌کنند.

مسجدسلیمان نیاز به اجرای طرح تفضیلی دارد

اردوان قنبری فرماندار مسجدسلیمان در این رابطه معتقد است تا زمانی که در شهر مسجدسلیمان طرح تفضیلی اجرایی نشود خیلی از کارها حکم قرص مُسکن را دارد.

وی می‌گوید: در زمان بارندگی حدود ۴ نقطه از شهر فلکه بانک ملی، میدان ۵ بنگله و… دچار آب‌گرفتگی زیادی می‌شوند؛ و کانال‌های دفع آب‌های سطحی پر از آب می‌شوند.

سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان عنوان می‌کند: مسجدسلیمان کلی دره دارد که آب باران به سمت آن‌ها هدایت می‌شود؛ یک بخش آب‌گرفتگی آن مربوط به ساخت و سازهایی است که در مسیر ساخته‌شده و جلوی خروج آب را گرفته‌اند.

قنبری بیان می‌کند: طرح کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی در مسجدسلیمان اجرانشده است به همین دلیل ظرفیت کانال‌های موجود در زمان بارندگی پاسخگو نیست وآب باران را دفع نمی‌کند.

وی در رابطه با طرح فاضلاب شهر مسجدسلیمان می‌گوید: مسجدسلیمان شبکه فاضلاب ندارد؛ امسال پس از اختصاص اعتبار طرح فاضلاب شهر آماده شد و پیمانکار به‌تازگی بخشی از پروژه را آغاز کرده است.

کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی برای رفع تکلیف احداث‌شده‌اند

محمد صالحی شهروند مسجدسلیمانی با انتقاد از عملکرد مسئولان شهر در رفع مسائل و مشکلات شهر می‌گوید: در وردی شهر در دو سه‌نقطه دچار مشکل آب‌گرفتگی شده است که دلیل عمده آن عدم اجرایی شیب مناسب طولی و عرضی در خیابان‌ها است و عدم تعریف کانال دفع آب‌های سطحی در زاویه مناسب است.

وی می‌افزاید: طراحی کانال‌ها به شکلی است که مثلاً شیب خیابان به سمت چپ است اما کانال‌ها را در سمت راست طراحی کردند، یعنی طرح‌ها فقط برای رفع تکلیف اجرایی شده است.

آب پشت سرعت‌گیرها جمع شده است

این شهروند عنوان می‌کند: جوی‌های آب ولوله‌هایی که برای هدایت آب‌های سطحی طراحی‌شده‌اند در زمان‌های مختلف لایروبی نشده‌اند به همین دلیل زمان بارندگی سنگ‌ریزه‌هایی که از کوه‌ها پایی می‌آیند در داخل لوله و کانال رسوب‌کرده و حجم وسیعی از آب در خیابان‌ها رها شود.

صالحی می‌گوید: با آب‌گرفتگی معابر آمار تصادفات در شهر بالا می‌رود؛ سرعت‌گیرها به دلیل ارتفاع غیراستانداردی که دارند آب زیادی در پشت آن‌ها جمع می‌شود.

ستاد بحران فقط اطلاعیه صادر می‌کند

سامان شهروند دیگر مسجدسلیمانی است؛ وی می‌گوید: اطلاعیه‌های ستاد بحران استانداری و هواشناسی چند روز قبل در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود، اما ستاد بحران برای نقاط حادثه‌خیز در روزها، ماه‌ها و سالهای گذشته چه اقدامات اصولی انجام داده است.

 

وی، روبروی شهرک ولی‌عصر، خیابان فرمانداری و روبروی ترمینال شهر (منطقه نفتک) را ازجمله نقاطی نام برد که به خاطر طرح‌های غیر کارشناسی ساکنان آن در زمان بارندگی مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند.

این شهروند با اشاره به خاطره مردم مسجدسلیمان در ۲۰ سال گذشته پس از بارش درشت‌دانه‌های تگرگ که حدود ۵۰۰ ماشین را دچار خسارت کرد، بیان می‌کند: چند روز گذشته پس بارش دانه‌های کوچک تگرگ مردم با ترس و اضطراب تند تند ماشین‌های خود را به نقاط مسقف هدایت می‌کردند.

وی عنوان می‌کند: فرماندار به‌عنوان رئیس ستاد بحران شهرستان می‌داند در یک خیابان بالاتر خودش مشکلات آب‌گرفتگی به وجود می‌آید اما دستگاهی برای مکش آب یا لودری برای برداشتن سنگ‌های بزرگی که جاده را بسته بود تدارک ندید.

 به گفته اردوان قنبری سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان: شهر مسجدسلیمان از زمانی که به‌عنوان یک شهر ساخته شد، تاکنون طرح تفضیلی ندارد؛ طرح جامع نیز باهدف ساماندهی وضع موجود در سال ۸۶ ابلاغ شد اما به دلیل عدم اجرایی شدن پس از گذشت ۱۰ سال اکنون باید بازنگری شود؛ سال ۷۲ هیئت‌وزیران به خاطر نشت گاز در بسیاری از مناطق تصمیم به جابه‌جایی شهر گرفت اما این طرح نیز در سال ۸۴ لغو شد پس‌ازآن طرح توسعه پیوسته در دستور کار قرار گرفت.

منبع: فارس

انتهای پیام/