رییس بنیاد مسکن مسجدسلیمان عنوان کرد:

تسهیلات کم بهره برای احداث، بهسازی و بازسازی مسکن روستایی اعطاء میشود / چرا کارگروهی که برای طرح ۱۴۰۰ واحدی تشکیل شد، بدرستی به وظایفش در قبال مردم عمل نمیکند

رئیس بنیاد مسکن مسجدسلیمان گفت : عمده فعالیت ما در حوزه عمران روستایی، بازسازی و بهسازی مسکن روستایی و مسکن شهری میباشد که در ۵ سال اخیر کارهای ارزشمندی صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری ایرانیان، ابراهیم جعفری شهنی در نشست با جمعی از اهالی رسانه و خبرنگاران مسجدسلیمان افزود : بطور کلی نگاه ما این است که توسعه روستایی پیش درآمدی بر توسعه پایدار است و لازم است به روستاییان خدماتی داده شود تا از امکانات زیرساخت بهره مند شوند و اگر یک روستایی بتواند اقتصاد مُبتنی بر اتکا به ظرفیت ها و توانایی های خودش را در روستا پایدار نگه دارد، قطعا مهاجرت نخواهد کرد و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی سوء و بی تعادلی های بوجود آمده در حوزه اجتماعی شهری ایجاد نخواهد شد.

وی ادامه داد : روستاها هم به لحاظ هویتی و هم به لحاظ تاثیراتی که میتوانند در مسائل اقتصادی داشته باشند، میتوانند به اقتصاد یک کشور و پویایی فرهنگ ملی آن کمک کنند لذا میطلبد خدمات زیرساختی بصورت هدفمند و تحت یک نگاه راهبردی به روستاها داده شود.

 

 

“طرح هادی در روستاها”

رئیس بنیاد مسکن مسجدسلیمان به تهیه و اجرای طرح های هادی ۶۵ روستای این شهرستان اشاره کرد و گفت : نقشه برداری ها انجام شده و در حال تهیه استعلامات برای ارائه این طرح ها در “کمیته تصویب طرح های هادی اُستان” هستیم.

ابراهیم جعفری شهنی خاطرنشان کرد : ۳۳ روستا در مسجدسلیمان هم اکنون دارای طرح هادی مصوب هستند که شامل روستاهای بالای ۲۰ خانوار میباشند و سرشماری آنها در سال ۹۰ صورت گرفته است.

به گفته رئیس بنیاد مسکن مسجدسلیمان، از سال ۹۵ دقت بیشتر بخشداری ها در بحث سرشماری روستایی، باعث افزایش چشمگیر روستاهای بالای ۲۰ خانوار شد بطوریکه ۴۰ روستا با ظرفیت بالای ۳۵ خانوار، اکنون دارای دهیاری و شورا میباشند.

جعفری شهنی بیان داشت : بعد از ابلاغ میزان جمعیت روستاها به بنیاد مسکن، از اعتباراتی که از محل ارزش افزوده بدست آمد، شروع به تعیین محدوده کردیم و در روستاهایی که ساخت و ساز در آنها بیشتر بود، تعیین محدوده انجام شد.

رئیس بنیاد مسکن مسجدسلیمان افزود : متأسفانه طی سالیان گذشته بواسطه ثبت آمار غیر واقعی جمعیت روستایی مسجدسلیمان و عدم همخوانی جمعیت واقعی روستاها با آمارهای پایین ارائه شده، سرجمع اعتبارات ما در حوزه عمران روستایی بسیار ناچیز بوده است.

جعفری شهنی عنوان کرد : در همین ۳۳ روستایی که دارای طرح هادی هستند، در ۱۴ روستا طرح هادی شروع شده بود و بصورت نیمه تمام رها شد در حالیکه در دولت وقت، وضعیت این طرح های نیمه تمام با پیشرفت های بالا ثبت شده بود و در ۱۹ روستای دیگر هیچ کاری صورت نگرفته است اما در دولت جدید الگویی طراحی شد تا بر مبنای آن، روستاهایی که درصد برخورداری کمتری داشتند، اعتبارات بیشتری را به خود اختصاص دهند.

“اقدامات عمرانی و تملک اراضی”

به گفته رئیس بنیاد مسکن مسجدسلیمان، در دو سال گذشته فاز تکمیلی بهسازی ۹ روستا از جمع ۱۴ روستایی که نیمه تمام مانده بود، انجام شد و ۴ میلیارد تومان برای این بخش تامین اعتبار صورت گرفت که اجرای ۹ کیلومتر جوی، جدول، خیابان سازی و هفتاد هزار متر مربع زیرسازی، آسفالت و سنگفرش معابر صورت گرفت.

جعفری شهنی با اشاره به اینکه صدور سند مالکیت در روستاها فقط به روستاهایی تعلق میگیرد که طرح هادی مصوب داشته باشند، گفت : ۱۰۰ فقره سند مالکیت روستایی صادر شده و ۸۰ فقره دیگر هم در اداره ثبت اسناد در دست بررسی است که امیدوارم تا پایان سال تکمیل و تحویل مردم شود.
وی افزود : با پیگیری های ویژه ای که از سال ۹۲ صورت گرفت و با استفاده از ظرفیت قانونی بنام “قانون الحاق موادی به قانون سامان دهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن” و همکاری دلسوزانه مهندس عالیپور مدیریت وقت مناطق نفتخیز جنوب، کار بزرگی انجام شد و توانستیم ۵۰ هکتار از اراضی محدوده روستاهای عنبر و بازار تمبی ( عنبر ۲۷ هکتار، بازار تمبی ۲۳ هکتار ) را تملک کنیم که در نوع خود در اُستان بی سابقه بوده است.

“چالشی بنام روستای حاجی آباد”

جعفری شهنی همچنین با اشاره به اینکه موضوع روستای حاجی آباد به یک چالش تبدیل شده است، گفت : برای تعیین تکلیف این روستا که مابین گُلگیر و آب درمانی قرار دارد، چندین جلسه شورای تامین هم برگزار شد اما هنوز نتیجه ای حاصل نشده است. کلیه زمین ها و عرصه و اعیان که حدود ۱۵ هکتار میباشد متعلق به منابع طبیعی میباشد و ما بر اساس قانون الحاق درخواست آن را داده ایم و دو سال است که درگیر حل این مشکل هستیم که بتوانیم ابتدا آنرا تملک سپس به مردم واگذار کنیم.

“بازسازی و بهسازی مسکن روستایی و شهری و واحدهای احداثی”

رییس بنیاد مسکن مسجدسلیمان به خدمات قابل ملاحظه این بنیاد در حوزه بازسازی و بهسازی مسکن روستایی و شهری در دو سال اخیر هم اشاره کرد و بیان داشت : بعد از زلزله سال ۹۴ مسجدسلیمان و خساراتی که سیل در دو سال گذشته برجای گذاشت، دو میلیارد و پانصد میلیون تومان برای بازسازی و بهسازی ۶۰۰ واحد آسیب دیده شهری و روستایی تسهیلات اعطا شد.

وی ادامه داد : در بخش واحدهای احداثی شهری و روستایی هم برای ساخت ۸۵ واحد شهری و روستایی مبلغی در حدود دو میلیارد تومان هزینه شد.

ابراهیم جعفری شهنی به موضوع مهم زلزله خیز بودن شهرستان مسجدسلیمان و قرار گرفتن این منطقه بر روی گُسَل زلزله پرداخت و از مردم خواست؛ از طریق دهیاری ها و شوراها نسبت به استفاده از تسهیلات کم بهره جهت ایمن سازی و مقاوم سازی منازل مسکونی خود اقدام کنند تا در مواجهه با خطراتی همچون سیل و زلزله کمتر دچار خسارت گردند.

ابهامات موجود در طرح ۱۴۰۰ واحدی

رئیس بنیاد مسکن مسجدسلیمان به مشکلات طرح ۱۴۰۰ واحدی اشاره کرد و گفت : زمان تصویب این طرح ۱۲۰ میلیارد تومان برای احداث و تکمیل آن در نظر گرفته شد که ۴۰۰ واحد آن احداثی اند. در فاز اول ۱۰۰ واحد ساخته شد که با حضور وزیر وقت مسکن و شهرسازی( نیکزاد) افتتاح شد، به مرور زمان و با پیشرفت کار این تعداد به ۳۱۰ واحد رسید و به مردم واگذار شد، ۱۹۵ واحد دیگر ابنیه صد در صد دارد، ۱۳۵ واحد پیشرفت فیزیکی نود درصد، ۸۰ واحد در مرحله ۷۰ تا ۸۰ درصد  و ۴۰۰ واحد آن بلاتکلیف میباشد و هیچ پیشرفتی نداشته است.

ابراهیم جعفری شهنی خاطرنشان کرد : سوال بزرگی که وجود دارد این است که؛ چطور دستگاه‌های بهره برداری مثل آب و برق بجای اینکه خودشان تامین اعتبار کنند و به این پروژه خدمات ارائه دهند اما بخش اعظمی از این پول را برده اند در حالیکه این پول میبایست صرف احداث ابنیه و ساختمانها میشد، چطور شرکت گاز مجانی اقدام به گازکشی کامل برای این منطقه کرده است اما برق و آب با گرفتن بخش زیادی از پول این طرح این شرایط را ایجاد کردند.چرا کارگروهی که برای اینکار تشکیل شد بدرستی وظایفشان در قبال مردم را انجام نمی دهند و همه کاسه کوزه ها سر بنیادمسکن شکسته میشود.

وی ادامه داد : در دوره شهردار و شورای قبل توسط دکتر شریعتی استاندار خوزستان، ۵۰۰ تن قیر برای آسفالت کامل شهرک ولیعصر داده شد اما این کار صورت نگرفت و آسفالت در جای دیگری انجام شد.

“رسانه ها”

ابراهیم جعفری شهنی در خاتمه از نقش بارز رسانه ها در حرکت به سمت وضعیت های بهتر و پویایی جوامع بشری یاد کرد و بیان داشت : دولت ها چه در حوزه اجرایی و چه در سایر حوزه ها که فعالیت مستقیم با مردم دارند، ناگزیر به درک و توجه بیشتر به رسانه ها و خبرنگاران هستند و رسانه ها هم هر گاه توانسته اند موفقیتی کسب کنند، قطعا از رهگذر نقش روشنگرانه ای بوده که بدرستی آن را ایفا کرده‌اند.

نگارش و انتشار : کیوان علاسوند