همسانسازی حقوق مستمریبگیران تامین اجتماعی در حال پیگیری است
مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان با اشاره به پایین آمدن قدرت خرید مستمریبگیران گفت: منابعی برای بحث همسانسازی حقوق مستمریبگیران در حال پیگیری است. این موضوع در بودجه سال ۹۸ پیشبینی شده است و اگر منابع از طرف دولت تأمین شود، جهت همسانسازی حقوق مستمریبگیران آمادگی داریم.
به گزارش پایگاه خبری ایرانیان ، محمد مرعشی در نشست خبری که امروز (۱۵ بهمنماه) با اشاره به رشد پوشش سازمان تأمین اجتماعی در ۴۰ سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: سازمان تأمین اجتماعی خوزستان ۸۴۴ هزار و ۵۴۶ نفر بیمه شده اصلی و ۳۸۷ هزار و ۳۹۳ نفر مستمریبگیر اصلی را تحت پوشش خود قرار داده است که در مجموع با احتساب خانوادههای این افراد، جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۹۴۰ هزار و ۳۶ نفر یعنی ۶۲ درصد جمعیت خوزستان تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی خوزستان قرار دارند.
وی با اشاره به تعداد کارگاههای خوزستان گفت: ۱۴۹ هزار و ۴۸۸ کارگاه در سطح خوزستان وجود دارد که بیش از ۷۶ هزار کارگاه از این تعداد فعال و دارای کارگر هستند و بیش از ۷۲ هزار کارگاه نیز توسط کارفرما اداره میشوند.
مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان با اشاره به تعداد مشاغل بیمهشدگان اصلی، تصریح کرد: از مجموع ۸۴۴ هزار و ۵۴۶ نفر بیمه شده اصلی سازمان تأمین اجتماعی خوزستان، بیش از ۶۸۲ هزار نفر بیمه شده اجباری هستند که در کارگاهها فعالیت میکنند. همچنین بیش از ۳۶ هزار نفر بیمه حرفه و مشاغل آزاد، ۲ هزار و ۴۶۲ نفر بیمه قالیبافی، بیش از ۴۲ هزار نفر بیمه راننده، بیش از ۲۸ هزار نفر بیمه اختیاری، بیش از ۳۶ هزار نفر کارگر ساختمانی، ۱۳۱۶ نفر بیمه باربران، ۱۵۳۶ نفر بیمه خادمین مساجد دارند و بیش از ۳۶۰۰ نفر نیز از طریق سایر بیمهها تحت پوشش این سازمان هستند.
مرعشی با بیان اینکه بیشترین پوشش و تحولات سازمانهای تأمین اجتماعی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، بیان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بسترهای مختلف گسترش و تنوع ارائه خدمات را داشتیم. نخستین اقدام در خصوص اصلاح قوانین بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد. شاکله اصلی این قوانین، همان قانون مصوب سال ۱۳۵۴ است اما اصلاحات زیادی در آن انجام شد. برخی از اصلاحات قوانین شامل کاهش نرخ حق بیمه، قانون بخشودگی جرائم، تصویب قانون بیمه بیکاری، افزایش شرایط بازنشستگی، اجرای قانون حمایت از خانواده (پرداخت مستمری به همسران بیمهشده متوفی در صورت ازدواج مجدد) بوده است.
وی عنوان کرد: رشد و تنوعبخشی به بیمهشدگان موجب شده است که بیش از ۳۰ قشر جدید را تحت پوشش خود قرار دهیم. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بیمه اختیاری وجود نداشت که قانون آن پس از پیروزی انقلاب اسلامی مصوب شد. همچنین بیمه حرفه و مشاغل آزاد نیز در دوره ۴۰ ساله انقلاب اسلامی انجام شد. همچنین بیمه زنان خانهدار یکی دیگر اقدامات سازمان تامین اجتماعی است.
مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان با اشاره به تسهیلاتی که پس از انقلاب اسلامی برای بیمهشدگان در نظر گرفته شده است، گفت: افزایش سن برخورداری فرزندان ذکور از خدمات سازمان تأمین اجتماعی، احتساب سوابق خدمت وظیفه و حضور در مناطق جنگی و پذیرش ادعای اشتغال بیمهشدگان برخی از این تسهیلات هستند. در حال حاضر به ۴۰ هزار پرونده طرح دعوی بیمهشدگان رسیدگی شده است که منجر به صدور رأی شدهاند.
مرعشی ادامه داد: همچنین در ۴۰ سال انقلاب اسلامی تسهیلاتی برای مستمریبگیران از جمله پوشش بیمه تکمیلی مستمریبگیران، رشد و تنوع در برقرای مستمری و برخی از مزایای جانبی انجام شده است. تسهیلاتی برای کارفرمایان نیز در نظر گرفته شده است که تسهیل و تقسیط پرداخت بدهی کارفرمایان و امکان برقراری ارتباط الکترونیکی بدون مراجعه حضوری برخی از آنها است.
وی بیان کرد: یکی از کارهای خوبی که در سالهای اخیر انجام شده است، ایجاد مرکز ارتباط با مشتری و توسعه مراکز مشاوره است که اکنون با دسترسی بیمهشدگان و اطلاعرسانی از طریق سامانه ۱۴۲۰، مشکلات بیمهشدگان مطرح و پاسخ آنان در ۴۸ ساعت داده میشود. اکنون این سامانه به علت اینکه برخی افراد جهت پیگیری علت عدم دریافت بسته حمایتی دولت تماس میگیرند، مشغول است که در این زمینه تمهیداتی در نظر گرفته خواهد شد.
مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان با اشاره به راهاندازی کارگزاریهای رسمی در سطح خوزستان، گفت: ۱۹ کارگزاری رسمی در کنار شعب سازمان تأمین اجتماعی جهت ارائه خدمات افزوده شدهاند که این تعداد موجب شده مراکزی که خدمات این سازمان را ارائه میدهند افزایش یافته است و بیمهشدگان به انتخاب خود به مراکز مراجعه میکنند. فردا کارگزاری برخی از شهرها افتتاح میشود اما کارگزاری شعبه هفت اهواز پس از ایام دهه فجر افتتاح خواهد شد.
مرعشی با اشاره به مطالبات طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی، عنوان کرد: مراکز طرف قرارداد این سازمان، مطالباتی از ما دارند که منابع پرداخت این مطالبات از طریق وصول حق بیمه است و با توجه به شرایط اقتصادی به ویژه در سال جاری در وصول منابع دچار مشکل هستیم. مطالبات سازمان تامین اجتماعی خوزستان از دستگاهها حدود ۳ هزار میلیارد تومان است که این امر موجب تأخیر در پرداخت مطالبات مراکز طرف قراردادمان در بخش درمان شده است.
وی در خصوص افزایش حقوق مستمریبگیران، خاطرنشان کرد: علیرغم تنگناهای مالی اما حقوق مستمریبگیران بیش از حقوق کارکنان به صورت سالانه افزایش داشته است و حداقل افزایش ۲۰ درصدی مستمریبگیران سازمان تأمین اجتماعی را داشتیم اما به علت شرایط اقتصادی و تورم بالایی که بر جامعه حاکم است قدرت خرید مستمریبگیران پایین آمده است. بنابراین منابعی برای بحث همسانسازی حقوق مستمریبگیران در حال پیگیری است که باید منابع آن از سوی دولت تأمین شود. این موضوع نیز در بودجه سال ۹۸ پیشبینی شده است که اگر منابع از طرف دولت تأمین شود، جهت همسانسازی حقوق مستمریبگیران آمادگی داریم.
مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان با اشاره به مزایای حذف دفترچههای بیمه نیز گفت: دفترچههای کاغذی علاوه بر هزینههای چاپ و حمل، موجب سوءاستفاده برخی افراد شده است. الکترونیکی شدن دفترچهها علاوه بر کاهش هزینهها موجب میشود که دیگر بیمهشده برای استفاده از خدمات نیازی به دفترچه نداشته باشد و صرفا با ارائه کد ملی از خدمات بهره ببرد. این اقدام به نوعی تسهیلاتی برای بیمهشدگان و پزشکان است، زیرا اگر پزشکان به این طرح بپیوندند، ۶۰ درصد مبلغ مطالبات خود که باید از سازمان تأمین اجتماعی دریافت کنند، فوری و ظرف ۲۴ ساعت به حساب آنها واریز میشود.
مرعشی با اشاره به انتقاداتی که در خصوص نحوه ارائه خدمات تأمین اجتماعی خوزستان وجود دارد، تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی حقی همگانی است و اسم این سازمان موجب شده است که همه فکر میکنند خدمات این سازمان که جزو وظایف دولت هستند را باید این سازمان ارائه دهد. سازمان تأمین اجتماعی یک صندوق بیمهای است و خدماتی که اکنون ارائه میدهیم نیز فراتر از مقررات قانون تأمین اجتماعی است. پوشش تأمین اجتماعی به صورت عام وظیفه دولتها است و نمیتوانیم وظایف دولت را بر عهده بگیریم.
انتهای پیام