شهردار مسجدسلیمان در نشست با خبرنگاران : در ۱۴ ماه گذشته سی وشش میلیارد تومان پول وارد شهرداری شد / از مجموع ۹۹ سوال شورا از شهردار، ۱۰ سوال را قبول دارم / تندیس سردار بی بی مریم بختیاری در مسجدسلیمان نصب خواهد شد

شهردار مسجدسلیمان گفت : بزودی کتابچه ای را به چاپ خواهیم رساند تا حجم کارهای انجام شده را به اطلاع مردم برسانیم و اگر هر کسی با هر تخصصی از حسابدار و مهندس تا حقوقدان و غیره متوجه ایرادات یا موضوعات غیر شفافی شد، با کمال میل می پذیرم و حاضر به پاسخگویی در مقابل اعمالم خواهم بود.

به گزارش پایگاه خبری ایرانیان، شهام سلیمانی که در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران مسجدسلیمان سخن میگفت، اظهار داشت : ما امانتدار مردم و شهروندان هستیم و منکر این موضوع هم نیستیم که کار زیاد عاری از خطا نخواهد بود و قطعا خلاء هایی هم وجود داشته است که معتقدم بیشتر بدلیل حجم بالای چالش ها، گرفتاریها و مشکلات موجود است که ما روزانه و هر لحظه در شهر با آن دست و پنجه نرم میکنیم.

شهردار مسجدسلیمان ادامه داد : بعضاً مشاهده می شود که برخی اشخاص در خصوص فعالیت های انجام شده، فضا را مسموم و تا حدودی نسبت به ما کم لطفی می کنند اما امیدوارم آنها هم شرایط ما را درک کنند و این تفاوت را قائل شوند که همزمان با ورود من به عنوان خادم مردم در شهرداری، دوران پرتلاطمی به لحاظ اقتصادی، مباحث تحریم، محدودیت ها و نوسانات قیمتی که تأثیر بسزایی روی کُل سیستم خدماتی میگذارد، اتفاق افتاد که به لحاظ ارائه خدمات کار ما را با کندی مواجه کرد.

وی افزود : نیمی از مشکلات موجود به دلیل اتفاقاتی که گفتم بوجود آمد اما نیمی دیگر هم به این دلیل بود که حجم بالای کار و ترافیک کاری ایجاد شده از توان و ظرفیت مجموعه ما خارج بود و با وقفه هایی روبرو شدیم.

سلیمانی با اشاره به انتقادات و ایراداتی که از وی و تیم کاری اش گرفته میشود، گفت : بعضاً میتوان تعدادی از این ایرادات را وارد دانست اما بخش دیگری از این انتقادات به لحاظ شرایط خاص سیاسی، شخصی و سهم خواهی های فردی است که اتفاق می افتد و بعضاً دوستان در مقابل آن واکنش هایی نشان میدهند و از خط قرمزهایی عبور میکنند که به این اختلافات دامن میزند.

 

در ۱۴ ماه ۳۶ میلیارد تومان پول وارد شهرداری شد

شهردار مسجدسلیمان حجم اعتبارات عمرانی تخصیص داده شده در دوران مسئولیت خود را بی سابقه دانست و خاطرنشان کرد : در بررسی هایی که انجام دادیم معلوم شد از سال ۸۵ تا سال ۹۶ یعنی بیش از یک دهه، کُل مجموع اعتبارات عمرانی که وارد شهر شد حدودا ۲۰ میلیارد تومان است اما در ۱۴ ماه اخیر که فرصت خدمت به مردم شریف این شهر به من رسید، به لطف و خواست خداوند، همکاری و تعامل دوستان و با مطرح کردن مشکلات و جلب نظر وزارت کشور، سازمان مدیریت، اداره کل امور مالیاتی، راه و شهرسازی و همه کسانی که در بحث شهرداری ها مرتبط بودند، سال گذشته از محل اعتبارات عمرانی حدود ۱۲ میلیارد تومان و امسال تا این لحظه ۲۳/۵ میلیارد تومان پول وارد شهر کردیم و هنوز هم سه یا چهار پروژه دیگر وجود دارد که موافقت نامه های آنها در حال مبادله است که هر چند زمان کوتاهی داریم اما سعی میکنیم با تلاش مضاعف همکاران، پروژه هایی که در حال تعریف آنها هستیم را به مرحله اجرا رسانده و اتمام نماییم.

 

شبکه جدید فاضلاب و محدودیت آسفالت در برخی محلات

شهام سلیمانی همچنین به انتقاداتی که از سوی شهروندان در خصوص آسفالت مناطق و محلات مختلف سطح شهر میشود هم اشاره کرد و گفت : خلاء هایی که در سالیان اخیر در زیرساخت هایی مثل آب، گاز، برق، و فاضلاب شهر وجود داشته مشکلاتی را برای شهرداری بوجود آورده است. سال گذشته هم احداث فاضلاب شهر کلنگ زنی شد که موجب گردید تا محلاتی که قصد آسفالت آنها را داشتیم از دستور کار آسفالت خارج شوند لذا محدودیت هایی از این دست برای ارائه خدمات بوجود می آید.

 

گوشه هایی از اقدامات ۱۴ ما اخیر 

شهام سلیمانی در ادامه به ارائه بخشی از اقدامات صورت گرفته در ۱۴ ماه گذشته پرداخت و بیان داشت :در این مدت بد کار نشده، چهاربیشه از سه راهی تا مسجد آسفالت شد. بلوار شهید بهنام محمدی تا باشگاه مرکزی رفت و برگشت آسفالت انجام گردید. بخش های زیادی از پشت ترمینال، ورودی سرکوره ها، نمره چهل از کلیسا تا داخل محله، قطعه شهدای کلگه تا چهارراه بهداری، مسجد علاسوندها تا محله موشکی ها و خیابان های فرعی آن، بخش های زیادی از مرادآباد و محله ۲۲ بهمن آسفالت گردید. تعریض و بهسازی مسیر سالور انجام گرفت البته بدلیل انجام این کار در فصل زمستان و بارش های صورت گرفته، نواقصی در کار پیش آمده که به موقع مرتفع خواهد شد. تعریض و بهسازی اسکاچ در دست انجام است. نصب پایه های چُدنی روشنایی بلوار آزادی که با مشکلاتی مواجه شد در حال انجام است. احداث دیوار فاز ۲ فرهنگیان که تا پیش از این شکل نازیبایی داشت. خرید چند صد میلیون تومان اِلِمان های شهری، نیمکت، عروسک، گلدان، تندیس و پایه های روشنایی که تعدادی از آنها در شهر نصب گردید و مابقی هم بزودی جانمایی و نصب خواهد شد. احداث پارک گردشگری تمبی، احداث ایستگاه آتش نشانی در بی بی یان، احداث بلوار دوم شهری و چند بوستان محله ای، نصب پایه های روشنایی و اِلِمان در محل دفن شهدای گمنام بی بی یان و نفتک و پروژه هایی از این قبیل از جمله کارهایی است که در این مدت ۱۴ ماهه آغاز شده برخی از آنها به بهره برداری رسیده و برخی در حال انجام کار میباشد. پیمانکار پُل مالجونکی هم مشخص شده که در چند ماه گذشته و بدلیل بارندگی امکان شروع بکار ایشان نبود اما بزودی احداث این پل آغاز خواهد شد.

شهردار مسجدسلیمان نصب تندیس بزرگان و مفاخر بختیاری در میادین و خیابان های این شهر را جزو برنامه های کاری خود دانست و بیان داشت : برای نصب تندیس شهید علیمردان خان مشکلاتی بوجود آمد، عده ای از همین شهر قصد داشتند مانع از این کار شوند اما با همه این مشکلات تندیس این مرد بزرگ را نصب کردیم و بدنبال این هستیم تا برای اولین بار در کشور تندیس شیرزن اسطوره ای ایل بختیاری، افتخار ملی میهنی و ایلی مان سردار بی بی مریم بختیاری را بسازیم و در مسجدسلیمان نصب کنیم.

وی ادامه داد : بدلیل گرانی های ناشی از افزایش قیمت ارز کار برای ما هم سخت شد و قبلا شرکت ها و بازاریان براحتی با ما بصورت نسیه کار میکردند اما حالا باید نقدا پول پرداخت شود تا آنها کالای مورد نیاز ما را سفارش دهند آنهم در شرایطی که در یک فقط سه روز در حساب شهرداری پول هست و در سایر روزها حساب ها خالیست.

شهام سلیمانی همچنین به مشکلات ناشی از قیر سهمیه ای هم اشاره کرد و گفت : در ۱۴ ماه گذشته فقط هزار تُن قیر رایگان به ما تعلق گرفت آنهم در شهری که یکصد هزار نفر جمعیت دارد، البته بنده قصد گلایه ندارم چرا که معتقدم این شرایط به این دلیل که کشور مان تمامیت ارضی اش را حفظ کند ایجاد شد و باید تحمل کنیم اما میخواهم بگویم ما در چنین شرایطی کار میکنیم و دوستان قدری منصفانه تر برخورد کنند.

 

یکی از ۵ شهرداری برتر استان 

شهردار مسجدسلیمان عنوان کرد : روزیکه من وارد شهرداری شدم، اعتبار بودجه جاری محقق شده شهرداری در سال ۹۵-۹۶ بیست میلیارد و پانصد تومان بود اما در سال ۹۶-۹۷ در دوره من چهل میلیارد تومان تحقق بودجه جاری داشتیم. وقتی آمدم سه چهار ماه حقوق معوقه داشتیم اما حالا تا بُرج ۱۱ را پرداخت کردیم و از لحاظ پرداخت حقوق در بین ۷۷ شهرداری اُستان خوزستان جزو ۵ شهرداری برتر هستیم.

 

لایروبی دره ها، مسیل ها و نجات جان و مال دویست خانوار

سلیمانی به لایروبی های صورت گرفته در دره ها و مسیل ها هم اشاره کرد و گفت : سالیان سال بود که دره ها و مسیل هایی که در سطح شهر وجود دارد، هیچ عملیات لایروبی در آنها صورت نگرفته بود، کاری که می‌بایست در چند دهه گذشته بصورت مستمر و ادواری انجام میشد اما این اتفاق نیفتاد. لذا ما با تهیه ۲ میلیارد تومان اعتبار که آنهم فقط در حد وعده بوده و هنوز ریالی به ما داده نشده، عملیات لایروبی دره ها و مسیل های شهر را آغاز کردیم و با یک کار فشرده و مدیریت بُحرانی در همان روزهای بارندگی و گل و لای این کار را به سرانجام رساندیم و من خوشحالم از این بابت که در این بارش های بی‌سابقه و سیل آسا ۲۰۰ خانواری که در مسیر این دره ها و مسیل ها قرار داشتند، در سلامت کامل و بدون هیچ خطری این شرایط را پشت سر گذاشتند.

 

ایجاد زیرساخت ها جهت جذب سرمایه گذار

شهردار مسجدسلیمان تصریح کرد : متأسفانه بدلیل نوسانات قیمت، ساخت و ساز در شهر بشدت کاهش پیدا کرده و محل درآمدهای شهرداری فوق العاده ضعیف شده اند اما با همین شرایط توانستیم وضعیت بُحرانی را تا حدودی پشت سر گذاشته و آرامشی نسبی ایجاد کنیم و امیدوارم بتوانیم بستری فراهم کنیم تا دوستان سرمایه گذاری که بعضاً از همشهریان و هم ایلی های خودمان هستند و بنا به دلایلی از شهر مهاجرت کردند را جهت کمک به توسعه و آبادانی مسجدسلیمان دوباره به شهر بازگردانیم.

وی ادامه داد : در حال رایزنی هستیم تا یک مجموعه چند منظوره را در محل پارکینگ ۱۷ شهریور احداث کنیم. توافقات اولیه با سرمایه گذار انجام شده و اکنون در مراحل کارشناسی هستیم.

سلیمانی ادامه داد : اماکن تفریحی، گردشگری، مذهبی، تاریخی، اجتماعی و جاذبه های طبیعی بکر و دیدنی فراوانی در مسجدسلیمان، تاراز، شیرین بهار و غیره وجود دارد که می‌توانند زمینه جذب توریست و گردشگران زیادی را فراهم آورند اما نکته اینجاست که اگر توریستی جهت دیدن این جاذبه ها به شهر بیاید و در اینجا فامیل یا وابسته ای نداشته باشد، برای استراحت کجا برود؟ هتل نداریم، فاقد وسائل نقلیه مناسب برای حمل و نقل هستیم، ارائه خدمات غذایی در شهر خیلی مطلوب نیست، کافی شاپ، سینما و موضوعاتی از این دست در شهر نداریم و اگر دنبال درآمد پایدار هستیم باید برای افرادی که وارد شهر می‌شوند این جاذبه ها را ایجاد کنیم. داشتن هتل، مهمانسرا و مُتل زیرساخت هایی است که شهر ما به آنها نیاز دارد.

سلیمانی در همین رابطه ادامه داد : تا زمانیکه من در شهرداری مسئولیت داشته باشم نهایت همکاری را با افرادی که حاضر به سرمایه گذاری در شهر داشته باشند انجام خواهم داد حتی در تسریع روند کار آنها با دیگر ادارات هم کمک خواهیم کرد و مشوق هایی همچون تنفس ۵ ساله برای پرداخت عوارض و دیگر بسته های تشویقی را در نظر می‌گیریم.

وی افزود : متأسفانه حاشیه امنیت سرمایه گذاری در شهر پایین است که سرمایه گذار راغب به حضور در شهر نیست و این جذابیت را باید ما ساکنین مسجدسلیمان و مسئولان شهرستان با رفتار، عملکرد و گفتارمان ایجاد کنیم و همیشه انتظار نداشته باشیم یک نفر همه این شرایط را فراهم کند، هر کدام از ما مسئولیم تا برای پیشرفت شهرمان تلاش کنیم، برای همدیگر ترمز نشویم و اگر دیدیم اتفاق خوبی در حال انجام است از آن استقبال کنیم و مانع تراشی نکنیم.

 

مشارکت، همفکری و دوری از طایفه گرایی

شهردار مسجدسلیمان همفکری، مشارکت و انتقاد سازنده را ابزار مهم رشد و تعالی یک جامعه برشمرد و اظهار داشت : چرا نباید به همدیگر کمک کنیم، مگر ما همشهری نیستیم و کنار هم زندگی نمیکنیم، مگر از یک هوا تنفس نمیکنیم، مگر روی یک خیابان راه نمی رویم، پس چرا به هم کمک نمیکنیم تا شهرمان پیشرفت کند و همه از پیشرفت این شهر مُنتفع شویم.

سلیمانی طایفه گری را علت اصلی عقب ماندگی این شهر دانست و یادآور شد : باید معیارهایمان را بر اساس معیارهای شهروندی قرار دهیم و طایفه گری و قوم و خویش بازی را کنار بگذاریم و اگر دنبال این هستیم که توسعه پیدا کنیم، به رشد برسیم و پیشرفت داشته باشیم باید ملاک انتخاب هایمان در همه زمینه ها خارج از موضوعات طایفه گری باشد و تلاش کنیم بهترین ها را انتخاب کنیم.

 

طرح سوال شورا از شهردار

شهام سلیمانی به طرح سوال شورا از شهردار اشاره کرد و گفت : اصولاً ذات و ماهیت شورای شهر نظارتی است و باید بپذیریم این نظارت باید وجود داشته باشد و حق مُسلَم نماینده های مردم است که از احوال مجموعه تحت مدیریت شان آگاه باشند اما گلایه ای که دارم اینست که نهاد شورای شهر تبدیل به شورای شهرداری شده در حالیکه آنها میتوانند بر عملکرد دستگاههای دیگری همچون برق، گاز و آب هم نظارت داشته و از آنها هم سوال کنند اما این نظارت و طرح سوال فقط از شهرداری صورت میگیرد. یعنی فقط مشکل از شهرداری است؟

شهردار مسجدسلیمان ادامه داد : پرسیدن حق محفوظ شورای شهر است و من می پذیرم، دوستان سوالاتی داشتند که باید پاسخ داده شود اما من فقط ده درصد این سوالات را قبول دارم و بیشتر آنها ناشی از ناآگاهی بدلیل عدم حضور در صحنه کار است، انتظارم اینست که دوستان شورا بعنوان روسای کمیسیون های مختلف در کنار ما باشند، پا به پای ما حرکت کنند هر وقت هم ابهامی بود، سوال کنند و ما وظیفه پاسخگویی به آنها را داریم اما ایجاد فضای احساسی، هیجانی و دورشدن از رفتارهای منطقی باعث ایجاد تنش برای مجموعه شورا و شهرداری خواهد شد. برخی مواقع دوستان شورا اطلاعات را به صورت واقعی دریافت نمی کنند بهمین دلیل برای آنها شُبهاتی بوجود می آید. از این عزیزان تقاضا دارم یکبار سوالاتی که از من پرسیده اند را مطالعه کنند، مطمئن هستم خیلی از آنها را حذف خواهند کرد.

شهام سلیمانی در خاتمه گفت : من از شما خبرنگاران انتظار دارم انتقادات سازنده را نسبت به مجموعه ما داشته باشید اما هر جا هم کاری انجام میشود به آنهم بپردازید تا من و همکارانم با انگیزه و دلگرمی برای کار بیشتر تلاش کنیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نگارش و انتشار : کیوان علاسوند