دومین جشنواره همای سبز بمناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست در مسجدسلیمان با تجلیل از فعالان این عرصه برگزار شد + تصاویر و اسامی تجلیل شدگان

 

در جشنواره همای سبز۲ که بمناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست در مسجدسلیمان برگزار شد، تعدادی از فعالان این عرصه مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

پایگاه خبری ایرانیان – کیوان علاسوند – دومین جشنواره همای سبز، گرامیداشت هفته محیط زیست در مسجدسلیمان با حضور فرماندار، جمعی از مدیران ادارات و فعالان انجمن های محیط زیست، عصر روز جمعه بیست و چهارم خرداد ماه در سالن نمایش سینما هلال این شهرستان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان با اشاره به کم هزینه بودن برخی اقدامات زیست محیطی مانند کاشت نهال و درخت در اطراف شهرستان گفت : راه اندازی نهالستانی که نهال های آن در اطراف شهر کاشته شوند و فضای سبز و پرنشاطی برای مردم ایجاد کند، بسیار حائز اهمیت است که از رئیس محیط زیست شهرستان میخواهم آن را پیگیری نمایند.

حجت الاسلام حیدر حجتی نیا افزود : برنامه های محیط زیست نباید به برگزاری یک جشنواره و اجرای چند نمایش و تجلیل و تکریم ختم شود، ما باید در مقابل محیط زیست شهرمان مسئول باشیم و با به حرکت درآوردن همه ظرفیت های ادارات و انجمن های فعال، برای برداشتن گامهای اساسی و مهم این بخش بسیج شویم.

فرماندار مسجدسلیمان تصریح کرد : همه ما باید در مقابل این مردم این نظام و خون شهدا احساس مسئولیت کنیم و با تمام وجود در خدمت مردم باشیم، مسجدسلیمان روزگاری شهر پویا و زنده ای بود که مردم پرنشاطی داشت و باید تلاش کنیم در همه زمینه ها این نشاط و شادابی را به مردم برگردانیم.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان دیگر سخنران این جشنواره بود، وحید شالویی با اشاره به برخی مشکلات این شهرستان در حوزه محیط زیست گفت : فقدان سیستم فاضلاب یکی از مهم ترین دغدغه های ما در مسجدسلیمان است و همواره بین شهرداری و اداره آب و فاضلاب سرگردانیم و هیچکدام مسئولیت کار را بر عهده نمیگیرند.

شالویی ادامه داد : اخیراً با پیگیری های نماینده شهرستان، طرح جامع فاضلاب مسجدسلیمان تصویب و کار در برخی نقاط آغاز شده اما نیازمند سرعت بیشتری است چون به محیط زیست مردم آسیب جدی و بر روی زندگی آنان تأثیر مستقیم داشته است.

وی افزود : طرح جامع مدیریت پسماند مسجدسلیمان که در دوره شورای شهر فعلی استارت خورد، متأسفانه مطابق انتظار پیش نمیرود و علی رغم برگزاری جلسات متعدد و ارائه نقطه نظرات، اما در حد حرف باقی مانده و اجرایی نشده است.

شالویی همچنین به موضوع زباله های عفونی بیمارستان ۲۲ بهمن مسجدسلیمان اشاره کرد و بیان داشت : در این بخش هم با توجه به حجم بالای مراجعه کنندگان به این مرکز درمانی، دستگاه امحاء زباله فعلی جوابگو نیست و مشکلات زیست محیطی مردم را تهدید میکند که گفته میشود با تلاش نماینده شهرستان و مساعدت دانشگاه علوم پزشکی، دستگاهی بزرگتر خریداری شده که من امیدوارم هر چه سریعتر این دستگاه در بیمارستان راه اندازی شود.

جمع آوری گازهای ترش در سطح شهرستان بدلیل ایجاد مشکلات گوناگون برای شهروندان از دیگر خواسته هایی بود که شالویی بر انجام آن تأکید کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان به موضوع آلایندگی های کارخانه سیمان این شهرستان هم اشاره و خاطرنشان کرد : در یک سال گذشته جلسات متعددی با مدیران این واحد صنعتی برگزار شد و با انجام برخی تعمیرات صورت گرفته، این آلایندگی ها کمتر شده اما هنوز کارهای زیادی از حیث مسائل زیست محیطی باقی مانده که امیدواریم مدیران کارخانه سیمان نسبت به رفع آنها همکاری و همراهی بیشتری داشته باشند.

شالویی با تقدیر از برخی دستگاهها مانند شهرداری، شرکت نفت و منابع طبیعی در کمک به اطفاء حریق مراتع مسجدسلیمان، از دستگاههای قضایی و نیروی انتظامی خواست با شناسایی و دستگیری عوامل انسانی این آتش سوزیها، برخوردی قاطع با این رفتار ناشایست داشته باشند چرا که هر سه چهار روز یکبار شاهد آتش سوزی در سطح مراتع شهرستان هستیم.

کمبود امکانات برای اطفاء حریق از دیگر موضوعاتی بود که رئیس اداره محیط زیست مسجدسلیمان خواستار توجه جدی و کمک مسئولان اُستان برای رفع آنان شد.

شهریار عسگری مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان هم نقش آموزش و ترویج فرهنگ های مرتبط با محیط زیست به کودکان را بسیار مهم و اساسی خواند و اظهار امیدواری کرد؛ با انعقاد تفاهم نامه میان سازمان محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش، این مهم به شکل جدی به دانش آموزان در مدارس آموزش داده شود.

عسگری بیان داشت : در اصل پنجاهم قانونی اساسی حفاظت از محیط زیست وظیفه یک سازمان یا اداره خاصی نیست و همه دستگاهها در این مقوله عهده دار مسئولیت هستند که انتظار میرود به وظایفشان در این زمینه عمل کنند.

در ادامه نوبت به تقدیر از فعالان محیط زیست در شهرستان مسجدسلیمان رسید که از افراد زیر با اهدا لوح تقدیر و هدایایی تجلیل به عمل آمد :

تجلیل از چهار دختر خردسال و نوجوان فعال در حوزه محیط زیست به نامهای؛

النا حافظی، حدیث محبی فر، هستی علاسوندی پور و فاطمه باقی پور

تقدیر از سه پیشکسوت اداره حفاظت محیط زیست مسجدسلیمان :

بیژن ذوالفقاروند وانانی، حمید باهام بختیاری و بیژن بهزادی

تقدیر از مدیران سمن های محیط زیست مسجدسلیمان :

نوربخش خدادادیان ( موسسه پرتو نور صبا )

امیر محرابی ( انجمن دیده بان محیط زیست مسجدسلیمان )

هوشنگ عالی نسب ( انجمن همیاران محیط زیست مسجدسلیمان )

حسین جعفری ( انجمن سفیران سبز مسجدسلیمان )

ایمان کاهکش ( انجمن دوستداران آوای طبیعت کارون )

فریده شیرانی پور ( مدیر گروه بانوان طبیعت دوست آسماری )

تقدیر از اعضای فعال در انجمن های محیط زیست مسجدسلیمان :

مرضیه آب آب زاده، مینا شیروانی، بهمن تاجمیری، علی حافظی و شریعت نظرپور

تقدیر از کارمندان نمونه محیط زیستی :

علی صفی خانی ( رئیس HSE مناطق نفتخیز جنوب )

رضا مرادی ( سرپرست حفاظت محیط زیست مناطق نفتخیز جنوب )

قباد ناصری ( مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان )

سرهنگ خاموشی ( فرماندهی پایگاه هوانیروز شهید آسیایی مسجدسلیمان )

شاپور باقری ( رئیس جمعیت هلال احمر مسجدسلیمان )

حمید حیدری ( رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسجدسلیمان )

سهراب ترکیان ( رئیس واحد HSE شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان )

ابوذر شجاعی ( کارشناس محیط زیست شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجدسلیمان )

علیرضا کاظمی نورالدین وند ( کارشناس HSE شرکت CNPCi طرح توسعه میدان نفتی مسجدسلیمان )

عبدالرضا صالحی ( معاونت آموزش ابتدایی اداره آموزش و پرورش مسجدسلیمان )

خسرو بهزادی ( باغبان فضای سبز شهرداری )

تقدیر از شهروندان نمونه محیط زیست :

پروین حجاریان، نعمت اله مهمدی کرتلایی، زهرا اسدپور و محمد ناصری

همچنین تندیس برتر جشنواره همای سبز ۲ اهدا شد به :

هوشنگ عالی نسب

برنده جایزه ملی رادمنش در سال ۹۷ ، بنیانگذار پویش جمع آوری درب بطری در شهرستان مسجدسلیمان ، بنیانگذار اولین طرح مدرسه سبز در کشور، سازنده آتش کوب با مواد بازیافتی جهت مهار آتش سوزی در مراتع و جاهای صعب العبور، سازماندهی گروه های دانش آموزی محیط زیست در کلیه مدارس شهرستان