بررسی آخرین وضعیت طرح جامع توسعه شهری مسجدسلیمان در گفتگویی کوتاه با حمزه نجف پور عضو شورای شهر / در صدد هستیم با برگزاری جلسات مشترک با ادارات و سازمان های مربوطه و کمک مشاور طرح کلیه نقشه ها بروز رسانی شود

 

 

یکی از مسائلی که در چند سال اخیر همواره نقل همه محافل عمومی و خصوصی شهر مسجدسلیمان بوده ، بحث طرح جامع توسعه شهری مسجدسلیمان است که در سال ۸۵ توسط شورای عالی شهرسازی و معماری کشور تصویب شد و مقرر گردید از سال ۸۷ طرح تفضیلی آن نیز که به بررسی طرح جامع میپردازد بررسی ، تصویب و جهت اجرا ابلاغ گردد.

 

پایگاه خبری ایرانیانکیوان علاسوند –  اکنون با گذشت بیش از یک دهه از تصویب طرح جامع شهرنشینی، هیچگونه طرح یا سندی به شهرداری و مسکن شهرسازی مسجدسلیمان ابلاغ نشده است .
با توجه به اهمیت موضوع و اینکه مدت زمان زیادی از این مصوبه گذشته است و بسیاری از ساخت و سازهای شخصی و توسعه معابر همچنان بلاتکلیف مانده و برای کسب اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعات پیرامون این طرح گفتگویی کوتاه با مهندس حمزه نجف پور عضو شورای شهر مسجدسلیمان ترتیب دادیم و نظرات وی را جویا شدیم :

 

 

سوال: آقای نجف پور با توجه به اینکه مدت بسیار زیادی از تصویب طرح جامع توسعه شهری گذشته است اما همچنان این طرح در بلاتکلیفی به سر میبرد لطفا در خصوص وضعیت این طرح توضیح بفرمایید؟

پاسخ : سلام و عرض ادب خدمت همه شهروندان فهیم و صبور مسجدسلیمان که همواره با دعای خیر خویش نسبت به بنده و همکارانم لطف داشته اند و اینجانب را شرمنده محبت خود نمودند .
در خصوص طرح جامع ابتدا اجازه بدهید اطلاعات اولیه از این طرح خدمت شما عرض کنم .
طرح جامع در سال ۸۵ در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب و مطالعات و بررسی های فنی و جزئیات آن در طرح تفضیلی از سال ۸۷ صورت گرفت .
در بررسی جزئیات این طرح با چالش حرایم چاههای نفت مواجه شد که در مجموع دوسوم از طرح جامع مربوط به حرایم چاههای شرکت نفت بود.
با نامه نگاریهایی که صورت گرفت مقررشد شرکت نفت حرایم مربوط به چاههای خود را مشخص و اعلام کند تا علاوه بر رفع مزاحمت برای ساخت و سازها ، امکان توسعه معابر عمومی نیز فراهم گردد.

به علت عدم پیگیری مکرر توسط مسئولین وقت این چالش تا سال ۹۴ ادامه داشت . در سال ۹۴ پس از اینکه این حرایم و نواحی چاههای نفت به مسکن و شهرسازی اعلام شد ، چالش جدیدی به وجود آمد . نظر به اینکه در این مدت ۹ سال ساخت و سازهایی مجاز و غیر مجاز در حرایم چاههای نفت صورت گرفته شد لذا می بایست نقشه برداری هوایی برای تهیه اطلاعات بروز شده صورت گیرد.

در سال ۹۴ سازمان جغرافیایی ارتش با ایجاد تفاهم نامه با سازمان مسکن و شهرسازی ملزم به اجرای عکس برداری هوایی از چند شهر از جمله مسجدسلیمان شد. که باتوجه به عدم واریز مطالبات سازمان جغرافیایی ارتش عکس برداری از شهر مسجدسلیمان صورت نگرفت و این در حالی بود که درشهر مردم به ساخت و ساز مجاز و غیر مجاز خود ادامه میدادند .

در سال ۹۷ با پیگیری های مکرر اینجانب و با همکاری مدیریت محترم سازمان برنامه و بودجه استان جناب دکتر حاجتی و معاونت محترم شهرسازی استان جناب دکتر طباطبایی ، ریاست محترم مسکن و شهرسازی مسجدسلیمان جناب مهندس کریمی نژاد ، مشاورین طرح شرکت واسپور ، نماینده شهر جناب مهندس ظاهری و امام جمعه دلسوز شهر حاج آقا امینی و شهردار محترم جناب مهندس سلیمانی مقررشد که اعتبارات لازم جهت این عکس برداری هوایی به مسکن و شهرسازی ابلاغ و درنهایت پرداخت به سازمان جغرافیایی ارتش صورت گیرد . یکی از برنامه های اینجانب در زمان ورود به شورا پیگیری همین طرح جامع بود که به لطف خداوند متعال در اسفند ۹۷ ، توسط سازمان جغرافیایی ارتش ، عکسبرداری هوایی به اتمام رسید.

سوال: با توجه به اینکه از ابلاغ طرح جامع خیلی گذشته و نظر به اینکه این طرح هنوز در مرحله بررسی جزئیات قرار دارد ادامه وضعیت  طرح جامع و طرح تفضیلی با توجه به ساخت و سازهایی که در حرایم چاهها بدون تبعیت از اسناد بالادستی صورت گرفته است چگونه خواهد بود؟

پاسخ : خیلی از حرایم چاهها محدود شده اند و با توجه به ساخت و سازهایی که به دلیل تعلل در ابلاغ طرح جامع صورت گرفت ، مشمول بررسی مجدد خواهند شد و ساخت و ساز های غیر مجاز طبق طرح باید اصلاح گردد که در صدد هستیم با برگزاری جلسات مشترک با کلیه ادارات و سازمانهای مربوطه ، ابتدا همه نقشه ها را با کمک مشاور طرح بروز رسانی نماییم ضمن اینکه تقاضا میکنم کلیه ادارات و سازمانها مکاتبات در این خصوص را بدون وقفه پاسخ دهند ،دفتر فنی شهرداری کلیه درخواستهای مشاور را در سریعترین زمان ممکن پاسخ دهد و امیدوارم پایان سال ۹۸ شاهد ابلاغ طرح جامع و طرح تفضیلی باشیم و سپس به بررسی راهکاری برای ساخت و سازهایی که با طرح مغایرت دارند و بازنگری اساسی در طرح جامع و محدوده شهر خواهیم پرداخت.

ممنون از شما که در این مصاحبه شرکت نمودید در پایان اگر سخنی دارید بفرمایید.

پاسخ : هفته آینده جلسه مشترکی در اداره مسکن و شهرسازی اُستان با حضور فرماندار، شهردار، اعضاء شورای شهر ورئیس مسکن و شهرسازی مسجدسلیمان در اهواز برگزار خواهد شد و بطور مفصل به بررسی ابعاد و زوایای مختلف این طرح خواهیم پرداخت و به احتمال فراوان بعد از سالها وقفه شاهد آغاز مجدد انجام کارهای مطالعاتی توسط مشاور خواهیم بود. در همین جا لازم می دانم از زحمات و تلاش های برادر خوبم حاج علی فردی پور از فرزندان نیک شهرمان بابت پیگیری و همکاری های مکرر تشکر ویژه کنم و تشکر از شما و اصحاب رسانه که مطالبه گر حقوق مردم هستند و در انتها از همه مسئولین مرتبط تقاضا میکنم همکاری ومساعدت لازم را در این خصوص مبذول فرمایند.