مشروح گزارش پایگاه خبری ایرانیان از برگزاری جلسه شورای آموزش و پرورش مسجدسلیمان با حضور مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خوزستان + تصاویر

 

 

جلسه شورای آموزش و پرورش مسجدسلیمان با حضور مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خوزستان و با هدف بررسی وضعیت مدارس آسیب دیده از زلزله این شهرستان در سالن اجتماعات اداره آموزش و پرورش مسجدسلیمان برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری ایرانیان، در ابتدای این جلسه سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان با بیان اینکه وضعیت مدارس این شهرستان در زلزله اخیر برای کلیه مدیران استان وضعیت نگران کننده ای است ، افزود‌ : از استاندار محترم گرفته تا مدیرکل نوسازی و همه ما که‌ در شهر حضور داریم یا فرزندانمان دانش آموزند یا بستگانمان ، و به شکلی ذهن و فکرمان درگیر مدارس آسیب دیده است.

حجت الاسلام حیدر حجتی نیا ادامه داد : یکسری مدارس باید تخریب بشوند و این مسئله باعث بلاتکلیفی این دانش آموزان و سرگردانی آموزش و پرورش شده که چه تدبیری را داشته باشند که این عزیزان در ابتدای سال از لحاظ محل آموزشی مشکل نداشته باشند لذا از روز شنبه با فرمانداران سطح استان دیدارهایی خواهم داشت تا بتوانم امکاناتی برای مدارس شهرستان فراهم کنم.

وی افزود : جا دارد از جناب سرهنگ حسینی فرمانده سپاه شهرستان و مجموعه دوستان جهادی سپاه که در همین مدت کوتاه ۵ مدرسه را بازسازی و در اختیار آموزش و پرورش قرار دادند تشکر کنم. آنها هم نسبت به بازسازی مدارس خوب عمل میکنند هم قرارگاه که با ماشین آلات در شهرستان مستقر شده تا آواربرداری را شروع کنند.

حیدر حجتی نیا ادامه داد : مدیران دستگاههای خدمات رسان نظیر آب ، برق ، تلفن و مخابرات که در روزهای پس از زلزله با همتی که داشتند بخوبی کمک کردند الان هم در بحث مدارس انتظار داریم با همان جدیت در دوران بازسازی و نوسازی مدارس همکاری لازم را داشته باشند و تلاش شود تا مدارس هرچه زودتر آماده و فرزندانمان در مهرماه با خیال راحت روانه این مدارس شوند.

ایشان افزودند : بنیاد مسکن بزودی کار بازسازی ۱۴۰۰ واحد را شروع خواهد کرد که این مهم باعث رونق‌ در کسب و کار خواهد شد و اشتغال را در پی خواهد داشت.

حجتی نیا خاطر نشان کرد : مسجدسلیمان مشکلات غیر قابل تصوری دارد لذا انتظار داریم برای ساخت مدارس از ظرفیت پیمانکاران بومی استفاده‌ شود که هم در دسترس خواهند بود و مورد دیگر اینکه به چرخه اقتصادی شهرستان کمک بشود و اگر اینکار اتفاق بیفتد بازخورد خوبی خواهد داشت و موثر و گره گشا خواهد بود.

سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان با تقدیر از زحمات مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خوزستان، ادامه داد : پیگیری هایی که انجام دادید و تعهداتی که ایجاد کردید برای ما مهم و قطعا باعث بهبود کیفیت فضاهای آموزشی شهرستان خواهد شد لذا مجددا استدعا دارم از ظرفیت پیمانکاران بومی بیشتر استفاده شود.

رئیس شورای آموزش و پرورش مسجدسلیمان با گلایه از برخی افراد متمول و متمکن بختیاری و بویژه مسجدسلیمانی گفت : عیب بزرگی که در فرهنگ ما و در شهر ما وجود دارد این است که در کارهای فرهنگی و خیر خواهانه ضعیف هستیم و علی رغم اینکه‌ ادعا میکنیم در خیلی موضوعات اولین ها هستیم و همیشه دیگران را مورد مواخذه قرار میدهیم اما جایی که بحث کار خیر و مشارکت در این امور پیش می آید جا میزنیم و از آن براحتی عبور میکنیم .

حجتی نیا در خاتمه خطاب به مدیران ادارات شهرستان گفت : برای روز عید غدیر امام جمعه شهرستان برنامه ای تدارک دیدند که انتظار میرود روسای ادارات به همراه مجموعه همکارانشان به وجود مقدس امیرالمومنین حرمت گذاشته و در این آئین مذهبی و این عید اسلامی و شیعی حضور داشته باشند. همچنین از مدیران ادارات درخواست میکنم که عملکردشان را به ستادی که در فرمانداری مستقر میباشد گزارش دهند ، روابط عمومی اداره شان را به فرمانداری معرفی نمایند ، برای هفته دولت اگر پروژه ای برای کلنگ زنی یا بهره برداری دارند به فرمانداری اطلاع داده شود، همچنین ادارات کارمند نمونه را به فرمانداری معرفی تا در هفته دولت از آنها تجلیل صورت گیرد.

در ادامه مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با تبریک موفقیت دانش آموزان خوزستانی در کنکور و کسب رتبه های بالا که باعث ایجاد نشاط و امید در مجموعه آموزش و پرورش استان شدند ، به شرایط مدارس استان اشاره کرد و گفت : حدود ۶۰۰۰ هزار فضای آموزشی در سطح استان خوزستان داریم که متاسفانه حدود ۲۰۰۰ هزار واحد آن فضاهایی هستند که یا تخریبی اند و یا نیاز به مقاوم سازی دارند که با یک حساب ساده میتوان گفت ؛ حدود ۳۰ درصد از مدارس استان باید تخریب و نوسازی بشوند.

علی قربانی بیان داشت : سرانه فضای آموزشی در استان چهار و چهار دهم متر است که با سرانه متوسط کشور که پنج و دو دهم متر میباشد فاصله دارد، یعنی ما به لحاظ تراکم فضا ده هزار کلاس درس کمبود داریم که ده هزار کلاس درس تخریبی هم به آن افزوده شده است و با یک محاسبه ساده به حدود دو هزار میلیارد تومان می رسیم که عدد بزرگی است آنهم به این شرط که دیگر هیچ مدرسه ای فرسوده نشود که شرط غیر ممکنی است.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ادامه داد : در مسجدسلیمان این وضعیت بسیار بدتر است و حدودا دو برابر حجم خرابی که در استان است ، در مسجدسلیمان و دیگر شهرستان های شبیه مسجدسلیمان مثل اندیکا، باغملک و ایذه میباشد اما وظیفه ما است که به دستور استاندار محترم حداقل اگر نمیتوانیم ۳۰ درصد تخریبی ها را به صفر برسانیم، این شهرستان هایی که حجم مدارس تخریبی شان بالاتر است را به حد نصاب استان نزدیک کنیم لذا بررسی های ما آغاز شد ، بازدیدهایی داشتیم و در نهایت با صلاح دید مدیریت آموزش و پرورش مسجدسلیمان و انتخاب ایشان چند پروژه را در این شهرستان تعریف کردیم.

وی اظهار داشت : از زمان تعریف یک پروژه تا به اجرا رساندن آن حداقل ۶ ماه زمان میبرد بویژه اینکه پرداخت های دولت اکنون بصورت اسناد خزانه است و ما سه‌ بار حدود ۲۵ میلیارد تومان پروژه را در مسجدسلیمان مناقصه گذاشتیم اما هیچ پیمانکاری بدلیل اینکه نقدینگی در دست آنها نیست‌ ،حاضر به شرکت در این مناقصات نبود و سرانجام پس از سه بار‌ برگزاری مناقصه ، پیمانکار مشخص شد و ظرف دو هفته آینده استارت کار زده خواهد شد و با برنامه ریزی های انجام شده برخی از این پروژه ها در مهرماه به بهره برداری خواهد رسید.

قربانی ادامه داد : در سال ۹۸ هنوز اعتباری در سطح کشور و استان توزیع نشده اما با کمک پیمانکاران و توان خودمان ۵ پروژه را تا مهرماه به بهره‌برداری خواهیم رساند. این پروژه‌ها با حضور وزیر ، استاندار ، نماینده‌ و فرماندار کلنگ زنی شدند و کار بزودی شروع خواهد شد و در جهت همان دستور استاندار مبنی بر رساندن مسجدسلیمان به حد نصاب استان، انجام خواهد گرفت‌.

قربانی خاطرنشان کرد : این پروژه ها پروژه های بزرگی هستند مثل هنرستان شبانه روزی که حدود ۱۰ میلیارد تومان است ، مدرسه ۱۲ کلاسه نواب صفوی ، مدرسه ۱۲ کلاسه ۱۲ فروردین و یک مدرسه ۶ کلاسه.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ادامه داد : شدت زلزله زیاد نبود و اگر بالای ۶ ریشتر بود قطعا حجم خرابی ها هم بیشتر میشد اما با همین زلزله هم حدود ۱۳ مدرسه آسیب هایی دیدند که از نظر کارشناسان ما مدارس تخریبی هستند و غیر قابل استفاده. ۵ مدرسه هم آسیب های جزئی دیدند که مقاوم سازی در آنها انجام خواهد شد و بیش از ۲۰ مدرسه هم نیاز به تعمیرات داشتند و آسیب ها غیر سازه ای بودند.

قربانی بیان داشت : با کمک استاندار و پیشقدم شدن بسیج سازندگی و سپاه که جا دارد از این‌عزیزان تشکر کنم ، تعمیرات را در ۱۰ مدرسه شروع کردیم ۵ مدرسه آماده شده و تا قبل از مهرماه تمام‌ مدارسی که نیاز به تعمیر دارند را تحویل خواهیم داد‌.

وی ادامه‌ داد‌: درخصوص مدارسی که باید مقاوم سازی و بهسازی در آنها صورت گیرد ، سعی کردیم از روش هایی که ایمن تر و با سرعت و کیفیت بالاتری است استفاده کنیم و خوشبختانه سازمان نوسازی مدارس جزو سازمان های پیشرو در مقاوم سازی مدارس است و در برهه های مختلف و زلزله‌ های قبل ثابت شده که توان انجام اینکار را دارد.

قربانی همچنین در خصوص ۱۳ مدرسه ای که تخریبی هستند، گفت : ۱۰ مدرسه را آموزش و پرورش برنامه‌ ریزی کرده که جابجایی دانش آموزان به دیگر مدارس انجام شود و ۳ مدرسه دیگر با مشکلاتی برای جابجایی مواجه است که راه هایی را بررسی خواهیم کرد و هر کدام که بهتر بود آن را انجام خواهیم داد.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خوزستان افزود : ظرفیت خوبی در بحث خیرین مدرسه ساز وجود دارد که باید از این ظرفیت استفاده و زلزله مسجدسلیمان را از تهدید به فرصت تبدیل کنیم و با حمایت فرماندار، نماینده و‌ دوستان‌ در آموزش و پرورش بتوانیم این کار را انجام دهیم.

وی گفت : خیرین را به اینجا آوردیم و ۳ مدرسه را قطعی کردیم که با مشارکت ما خواهند ساخت. همچنین از منابع تخریب و بازسازی علاوه بر ۲۵ میلیارد تومان قبلی برای سال ۹۸ هم به ما اجازه داده شد تا مبلغ ۱۵ میلیارد تومان چه برای تخریب و بازسازی و چه برای مشارکت با خیرین ، برای بازسازی مدارس مسجدسلیمان استفاده کنیم یعنی این رقم به ۴۰ میلیارد تومان خواهد رسید که معادل اعتبارات ۳ استان کوچک است و ما این مبلغ‌ را‌ فقط در شهرستان مسجدسلیمان هزینه خواهیم کرد و تا حد توانمان از اعتبارات‌ دولتی کمک کردیم و به قولی که مردم شهرستان دادیم پایبند هستیم اگرچه باز هم کافی نیست و مشارکت خیرین‌ را در این شهرستان بیشتر خواهیم کرد.

قربانی با اشاره به جلسه با استاندار خوزستان گفت : با جامعه خیرین کشور رایزنی هایی صورت گرفت و وضعیت مسجدسلیمان برای آنان تشریح شد که تحرکاتی را بدنبال داشت و خبر خوبی که میخواهم اعلام‌کنم اینکه؛ یک گروه از خیرین علاوه بر این که ۳ مدرسه خواهند ساخت ، در ساخت بیش از ۱۰ مدرسه‌ دیگر با ما مشارکت خواهند داشت ، البته ما دیگر منابع ای برای مشارکت با این خیرین نداشتیم اما وقتی خدمت استاندار رسیدم‌ و موضوع را شرح‌ دادم ، دستور دادند ۲۰ میلیارد تومان ( ۱۰ میلیارد در سال ۹۸ و ۱۰ میلیارد در سال ۹۹ ) به بحث کمک به مشارکت خیرین در بازسازی مدارس مسجدسلیمان اختصاص دادند که دستور ایشان را پیگیری خواهیم کرد.

ایشان افزودند : ما بدنبال این هستیم که وضعیت مسجدسلیمان در مدارس نسبت به قبل از زلزله‌‌ بهتر شود و از این فرصت استفاده کنیم. لذا همین هفته در تهران موافقت نامه منعقد خواهد شد و استاندار تاکید زیادی روی اینکار دارند و دوستان آمادگی دارند در یکی دو هفته آینده کار را شروع کنند.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خوزستان انجام این کارهای بسیار مهم را منوط به همکاری دستگاههای خدمات رسان‌در شهرستان دانست‌ و ادامه داد : انتظار میرود شهرداری در بحث ملاحضاتی که دارند مقداری سهل بگیرند که تا کنون هم این اتفاق افتاده و به ما کمک کرده اند ، دستگاههای خدمات رسان به ما یاری دهند و در مباحث آب و برق کارگاهی یاری رسان باشند ، سپاه‌ در بحث تخریب و آواربرداری به‌ ما کمک کند تا این خیرین با خیال راحت کارشان را شروع کنند.

رئیس آموزش و پرورش مسجدسلیمان هم با تقدیر از مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خوزستان که در زلزله اخیر در کنار مردم مسجدسلیمان بودند ، گفت : بارها گفتیم که ۶۱ درصد مدارس مسجدسلیمان فرسوده و بافت سنگی دارند‌ تا اینکه زلزله این مهم را به اثبات رساند.

جانمراد داودی تصریح کرد : زلزله‌ زنگ خطری برای همه ما است. آموزش و پرورش مسجدسلیمان ۲۸ هزار دانش آموز دارد که ۹۰ درصد این دانش آموزان در شهر‌ ساکن هستند یعنی باید بگوئیم ۹۰ درصد مدارس مسجدسلیمان پرجمعیت و ۱۲ کلاسه هستند. بعنوان مثال در مدرسه ۱۲ فروردین ۹۰۰ دانش آموز در دو سازمان مشغول به تحصیل هستند لذا خواهشمندم برنامه ریزی بر این اساس باشد که مدارس براساس ۱۲ و ۹ کلاس ساخته شوند. در مدارس ۱۲ کلاسه جمعیت‌ دانش آموزان‌ بالای ۵۰۰ نفر است.

داودی با اشاره به پروژه های نیمه تمام آموزش و پرورش در شهرستان گفت : از تلاش مدیریت‌ برق شهرستان تشکر میکنم و انتظار دارم این‌تلاش ها مضاعف شود و در بحث تامین برق ۳ مدرسه ای که شبکه سازی انجام شده همکاری کنند و چند تای دیگر که مانده هم مشکلات برق شان حل شود.

سند سازی و پرداخت هزینه انشعاب آب‌ برق و گاز مدارس دیگر خواسته مدیر آموزش و پرورش مسجدسلیمان از مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خوزستان بود که قربانی وعده داد همه گونه همکاری در این خصوص داشته باشد.

رئیس اداره آموزش و پرورش مسجدسلیمان آسیب جدی تجهیزات و لوازم مدارس در زلزله اخیر را یکی دیگر از مشکلات پیش رو عنوان کرد و بیان داشت : به میز ، نیمکت ، کولر ، آبسرد کن ، لوازم آزمایشگاهی و کارگاهی بشدت نیاز داریم که انتظار داریم مدیرکل محترم‌ نوسازی توجه ویژه داشته باشد.

داودی گفت : در مدرسه شهید موسوی مالشنبه ۵۰۰ دانش آموز درس میخوانند در حالیکه‌ وضعیت این‌ مدرسه همانند مدرسه شهید چمران بسیار خطرناک است .
وی در خاتمه‌ بیان داشت : با توجه به جابجایی ۱۳ مدرسه تخریبی ، دانش آموزان به مدارس دیگر خواهند رفت که نیاز به کانکس و مجوز برای آنها داریم تا با اضافه کردن کلاس ها در مدت زمان باقی مانده بتوانیم به مشکلات دانش آموزان خاتمه دهیم.

در ادامه جلسه‌ شورای آموزش و پرورش مسجدسلیمان، زدوار عضو مجمع خیرین خوزستان با انتقاد از حضور ضعیف و بسیار کمرنگ مسجدسلیمانی ها بویژه افراد متمکن و متمول در کارهای خیر گفت : چرا با وجود اینهمه افراد متمول، یک مدرسه خیر ساز در این شهر ساخته نشده است.

بیژن‌ قنبری بخشدار گلگیر هم با اشاره به مقاومت و استحکام بناهای قدیمی در زلزله اخیر و آسیب جدی به مدارس نوساز خواستار نظارت بیشتر بر روند ساخت مدارس شد و بر استفاده‌ از پیمانکاران توانمند تاکید کرد.

فرزاد صالحی از اساتید دانشگاه آزاد مسجدسلیمان در حوزه عمران به محدود بودن تعداد ناظران و گستردگی ۴ شهرستان اشاره کرد و خواستار استفاده‌ از ظرفیت‌ فارغ التحصیلان دانشگاهی این رشته با بستن قراردادهای موقت شد.

 

 

 

 

 

نگارش و انتشار خبر :  کیوان علاسوند