با گذشت ۴۵ روز از مصوبه شورای شهر، فرآیند تایید صلاحیت شهردار مسجدسلیمان به کُندی پیش می‌رود / در قانون به اُستاندار فرصت ۱۰ روزه برای تطبیق و بررسی شرایط داده شده است

 

با گذشت ۴۵ روز از مصوبه شورای شهر مسجدسلیمان در خصوص انتخاب شهردار ، فرآیند تایید صلاحیت ابراهیم جعفری شهنی به کُندی پیش می‌رود.

 

پایگاه خبری ایرانیان – کیوان علاسوند ، تجربه و رویه عملی گذشته نشان می‌دهد که کسب استعلام و بررسی‌های لازم برای رد یا تأیید صلاحیت شهردار حدود یک ماه به طول می‌انجامد در حالی که قانون‌گذار به صراحت فرصت ۱۰ روزه را برای این مهم در نظر گرفته است.

 

بر اساس آنچه در قانون آمده است، در شهرهای کمتر از دویست هزار نفر به اُستاندار فرصت ۱۰ روزه برای تطبیق و بررسی شرایط شهردار منتخب شورا داده شده است. بر همین اساس اُستانداری معمولا بلافاصله پس از وصول مصوبه شورای شهر بررسی‌ها و استعلام لازم را از برخی مراجع انجام می‌دهد.

 

از این رو استانداری مکلف است ظرف ۱۰ روز نظر خود را درخصوص شهردار منتخب و معرفی شده شورای شهر اعلام کند. در صورت عدم اعلام نظر استانداری، از مفاد قانون اینگونه برداشت می‌شود که شهردار منتخب پس از این ظرف زمانی شهردار رسمی شهر شناخته می‌شود اما شروع به کار وی بدون حکم رسمی اُستاندار هم باعث ایجاد مشکلاتی برای شهردار، شورا و شهر می‌شود.

 

حال با گذشت ۴۵ روز از انتخاب ابراهیم جعفری شهنی بعنوان شهردار مسجدسلیمان هنوز پاسخ شفاف و روشنی از سوی نهادهای مرتبط و بویژه استانداری خوزستان در خصوص رسیدگی به صلاحیت شهردار منتخب شورای اسلامی شهر مسجدسلیمان داده نشده است.

 

ابراهیم جعفری شهنی دارای مدرک کارشناسی عمران و کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی و از نیروهای انقلابی سالم و متعهد و از مدیران توانمند ، با اخلاق و بی حاشیه است که چندین سال در بنیاد مسکن مسجدسلیمان منشا خدمات ارزشمندی بود و عملکرد بسیار خوبی از خود بر جای گذاشت و چندین بار بعنوان مدیر نمونه دولت در این شهرستان انتخاب شد.

 

او مدیری جهادی و سختکوش است و در جریان زلزله دو سال پیش مسجدسلیمان با تلاشهای بی وقفه خود خدمات ارزشمندی به مردم آسیب دیده ارائه کرد. در حوزه روستایی و اجرای طرح های هادی در روستاها هم کارهای ماندگار این مدیر جوان بر کسی پوشیده نیست.

 

انتظار میرود مراجع ذیصلاح و در راس آنها اُستانداری خوزستان با توجه به سوابق درخشان این مدیر جوان هر چه سریعتر نسبت به تایید صلاحیت شهردار مسجدسلیمان اقدام و بلاتکلیفی و سردرگمی را از شورای شهر ، کارکنان شهرداری و مردم مسجدسلیمان دور کند.

 

شورای شهر مسجدسلیمان وظیفه دارد با سماجت و پیگیری های شبانه روزی و کمک گرفتن از توان و ظرفیت نماینده شهرستان، ضمن دفاع همه جانبه از انتخاب بجا و آگاهانه خود ، در روند تایید صلاحیت ایشان سرعت  بخشد.

 

مسجدسلیمان در یکی دو دهه اخیر هزینه های گزافی برای پرورش مدیرانی بومی و دلسوز همچون ابراهیم جعفری شهنی پرداخته است لذا از مسئولان ارشد شهرستان انتظار می‌رود با حمایت از این مدیران جوان و تحصیل کرده بستر خدمت را برای آنان فراهم نمایند و از نگاه‌های سیاسی طایفه ای و حزبی پرهیز کنند.

 

شهرداری یک نهاد خدماتی است و بنظر میرسد روند بررسی صلاحیت مدیران اجرایی بویژه شهرداران باید با شتاب بیشتری از سوی دستگاه‌های مرتبط صورت گیرد تا کمتر شاهد آشفتگی و ضعف شهرداریها در خدمات رسانی به شهروندان باشیم.

  عدالت باید فراگیر باشد، عدالت ایجاب می‌کند در احراز صلاحیت‌ها به نقاط قوت و توانمندی افراد هم توجه شود و اگر کسی را که می‌تواند مشکلی را حل کند و مسئله‌ای را سامان دهد به خاطر یک نقطه ضعف حذف کنیم جامعه را از توان و تخصص و دانش او محروم کرده‌ایم و این از عدالت دور است.  

حساسیت و اهمیت موضوع تأیید صلاحیت ها حتی واکنش رئیس دستگاه قضا را به همراه داشته است و حجت الاسلام محسنی اژه ای در جلسه دوشنبه ۲۹ شهریور شورای عالی قوه قضائیه به مطالبی اشاره کردند که بخش‌هایی از آن را در زیر مرور میکنیم:

 

رئیس قوه قضاییه با اشاره به گزارش دستگاه‌های نظارتی و امنیتی درباره ویژگی‌های صلاحیتی افراد برای انتصابات و تفویض مسئولیت‌ها، از اینکه در این گزارش‌ها صرفاً به نقاط ضعف افراد توجه می‌شود انتقاد کرد و خواستار تغییر این رویه شد.

 

محسنی اژه‌ای گفت: هر کسی در کنار ضعف‌هایی که دارد نقاط قوت و محاسنی نیز دارد که متأسفانه در گزارش‌هایی که از سوی دستگاه‌ها و یا در پاسخ به استعلامات ارائه می‌شود به این فضائل که برخی از آن‌ها پوشاننده ضعف‌هاست توجهی نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: وقتی فردی برای تصدی مسئولیتی معرفی می‌شود بلافاصله ده یا بیست نقطه ضعف برای او شمرده می‌شود و این کار، اگر ضعف‌های گفته شده صحیح باشد، تصمیم‌گیری مدیران بالادستی را دشوار می‌کند.

    انتهای پیام