نشست خبری مدیر امور آبفا منطقه مسجدسلیمان با جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد

 

 

مدیر امور آبفا مسجدسلیمان در نشست با جمعی از اصحاب رسانه، ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده و در حال اجرا، به بیان برخی مشکلات پرداخت و پاسخگوی پرسش‌های خبرنگاران بود.

 

 

به گزارش پایگاه خبری ایرانیان، سید بهروز صالحی در این نشست با بیان اینکه شرکت و آب و فاضلاب یک شرکت خصوصی است، اظهار داشت: کلیه هزینه های جاری از بهره برداری گرفته تا خدماتی که توسط این شرکت در سطح شهرستان ارائه می‌شود، فارغ از هزینه های دولتی و از محل فروش آب است که از مردم گرفته می‌شود. وی ادامه داد: بین ۳/۵ تا ۴ میلیارد تومان هزینه های بهره برداری، تعمیرات، خدمات و پرداخت حقوق و بیمه کارکنان شرکت در هر ماه است در حالیکه درآمد ما در بهترین حالت ماهیانه بین ۱/۵ تا ۲ میلیارد تومان میباشد و این موضوع باعث شده تا حق بیمه و حقوق کارکنان آبفا مسجدسلیمان با تاخیر چند ماهه پرداخت گردد. ضمن اینکه با توجه به محدودیت منابع مالی، بکارگیری نیرو و خرید تجهیزات برای ما امکان پذیر نخواهد بود.

 

صالحی افزود: در مسجدسلیمان ۴۳۰ کیلومتر شبکه روکار فلزی بسیار قدیمی و فرسوده وجود دارد که از سال ۷۹ استارت اصلاح و توسعه آن زده شد و تا به امروز ۲۵۰ کیلومتر آن تکمیل و وارد مدار توزیع شده است. از ۱۸۰ کیلومتر باقی مانده نیز ۵۷ کیلومتر در مناطق کلگه و مرادآباد کار شده و پیمانکار در حال تکمیل شبکه است که امیدواریم تا قبل از عید این ۵۷ کیلومتر هم وارد مدار شود.

 

صالحی با اشاره به اینکه، تکمیل شبکه آبرسانی مسجدسلیمان نیازمند اعتباری ۲۱۰ میلیارد تومانی است، ادامه داد : تعدادی مخازن فلزی در سطح شهرستان وجود دارد که بالای ۷۰ سال عمر دارند و برای اصلاح این مخازن ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است که سرجمع برای تکمیل آبرسانی مسجدسلیمان، به اعتبار ۳۳۰ میلیارد تومانی نیاز است.

 

رئیس امور آبفا مسجدسلیمان تصریح کرد : حدود ۷ میلیارد تومان اعتبار تحت عنوان علاج بخشی برای برخی نقاط مثل مسیر نفتک به ریل وی یا نمره دو اختصاص یافت که در حال انجام است.

 

ایشان با اشاره به مشکلات ناشی از حفاری های صورت گرفته برای شهروندان گفت: به ازای هزینه تخریب آسفالت که می بایست به شهرداری پرداخت کنیم، پول آب بها را نمیگیریم و هر ۶ ماه یکبار تهاتر صورت می‌گیرد لذا مسئولیت ترمیم حفاری های صورت گرفته و آسفالت آنها با شهرداری مسجدسلیمان است.

 

سید بهروز صالحی با اشاره به مشکلات موجود در بخش فاضلاب مسجدسلیمان گفت: مسجدسلیمان فاقد شبکه فاضلاب استاندارد است و طبق ماده ۲ قانون تشکیل شرکت های آب و فاضلاب، شرکت آبفا ایجاد تاسیسات مرتبط با جمع آوری، انتقال و تصفیه فاضلاب و بهره برداری از شبکه های آب و فاضلاب را بر عهده دارد.

 

وی افزود: ما هیچ مشترکی تحت عنوان مشترک فاضلاب نداریم و عملا پولی از این بایت دریافت نمی کنیم به همین دلیل نمی توان خدماتی ارائه داد. اما امسال پروژه بزرگ طرح جامع فاضلاب مسجدسلیمان با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد تومان در آذرماه سالجاری شروع بکار کرد که با اتمام آن تقریباً ۶۵ درصد مشکل فاضلاب شهر مرتفع خواهد شد. در جذب و تخصیص این اعتبار و شروع پروژه فاضلاب، پیگیری های بسیاری در سطح ملی و استانی صورت گرفته که جا دارد از تلاشهای نماینده محترم شهرستان و مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان که نقش بسزایی در این ارتباط داشته اند تقدیر و تشکر نمایم.

 

از میان پاسخ های مدیر امور آبفا به خبرنگاران:

 

* به مناسبت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه فجر ، جرائم انشعابات غیر مجاز تا پایان بهمن ماه بخشیده خواهد شد و از مردم می‌خواهیم در این مدت نسبت به ثبت‌نام و اخذ انشعاب مجاز اقدام کنند.

* در سنوات گذشته به ازای هر دوره کنتور خراب ۳۵ متر مکعب آب لحاظ می‌شد اما از سال گذشته به ازای هر کنتور خراب ۶۰ متر مکعب محاسبه می‌شود. هزینه این ۶۰ متر در سال گذشته مبلغی در حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان بود اما  امسال هزینه های مازاد بر الگوی مصرف افزایش یافته است و این موضوع یکی از دلایل گله مندی و اعتراض مردم است.

 

* خیلی از واحدهای صنعتی و تولیدی ما انشعاب غیر مجاز دارند بعنوان مثال یک مرغداری در هر دوره فقط ۴۵ هزارتومان آب بها پرداخت می‌کرد.

 

* نزدیک به ۴۵۰۰ کنتور خراب داریم.

 

* الگوی مصرف در مسجدسلیمان طبق تعریفی که وجود دارد، هر ماه ۱۷ متر مکعب است. تا سقف الگوی مصرف هر متر مکعب ۷۰۰ تومان محاسبه می‌شود. بالاتر از این تصاعدی حساب می‌شود و تا سقف ۵۰ متر مکعب هم بین ۶۰ تا ۶۵ هزار تومان خواهد بود اما وقتی مصرف از ۵۰ متر بالاتر برود ، مازاد بر محاسبه است و بشدت افزایش پیدا خواهد کرد.

 

* کلیه شکستگی ها در سامانه ۱۲۲ ثبت میشود. بعنوان مثال در آذرماه ۵۲۸ مورد شکستگی در سامانه ثبت گردید، یعنی روزی ۱۸ نقطه شکستگی که بر طبق آمار و نمودارهای ارائه شده توسط سامانه استانی ۱۲۲ به لحاظ ترمیم و رفع این شکستگی ها و درصد انجام کار، مسجدسلیمان در رتبه نخست قرار دارد.

 

* ۲۸۰۰ مشترک داریم که هر کدام بالای ۷۰ قبض پرداخت نکرده اند.

 

* اگر اعتبارات بطور کامل تخصیص داده شود، ظرف مدت یکسال مشکل مسجدسلیمان در بحث کم آبی برطرف خواهد شد.

 

* مجموع اعتباری که برای تامین آب شرب کل روستاها نیاز است ۳۲۰ میلیارد و برای تامین آب شرب شهر مسجدسلیمان ۳۳۰ میلیارد و جمعا به ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تامین آب شرب شهر مسجدسلیمان و روستاهای آن نیازمندیم.

 

پروژه های آبرسانی به روستاها

 

سید بهروز صالحی همچنین به پروژه های آبرسانی به روستاهای مسجدسلیمان اشاره کرد و افزود: برای پروژه آبرسانی به روستاها ۵ منطقه را تعریف کردیم ( پروژه جهانگیری فاز اول – پروژه جهانگیری فازدوم – پروژه تمبی چم فراخ – پروژه جریک و تاچگر- پروژه لهبری )

 

پروژه جهانگیری فاز اول از سرگچ تل بزان روستای کریم آباد تا هفت شهیدان : در این پروژه امسال ۱۷ روستا را تکمیل کردیم. اعتبار صرف شده بالغ بر ۷ میلیارد تومان بوده است.

 

پروژه جهانگیری فاز ۲ از هفت شهیدان تا عنبر: پیشنهاداتی است که از دریاچه سد گدار به طول ۲۵ کیلومتر یا از دریاچه سد گتوند یک خط احداث بشود و مشکل روستاهای این منطقه هم مرتفع گردد.

 

پروژه تمبی چم فراخ: قرار است از منطقه تل بزان که آب شهر از این مسیر میگذرد خطی را برای منطقه تمبی چم فراخ در نظر بگیریم. با مشارکت قرارگاه امام حسن علیه السلام و با اعتباری بر ۳۶ میلیارد تومان آبرسانی به ۱۲ روستا آغاز خواهد شد. قرارداد آن منعقد شده و بزودی کار را شروع خواهیم کرد.

 

پروژه جریک و تاچگر: سال ۸۵ سیستم آبرسانی برای این پروژه ایجاد شد ۳ حلقه چاه توسط آبفا روستایی احداث گردید اما بدلیل خشکسالی هایی که داشتیم با مشکل مواجه شدیم. در این منطقه بشدت با مشکل کمبود آب برای روستاییان مواجه ایم. با اعتباری در حدود ۹۱ میلیارد تومان از دریاچه پشت سد مسجدسلیمان یک خط ۱۰ کیلومتری ایجاد شد و کار در حال انجام است و بزودی این پروژه نیز تکمیل خواهد شد.

 

پروژه لهبری: شامل روستاهای منطقه یکمهه ۱۲ روستا و ۱۵ روستا در منطقه لهبری. سال ۹۷ هفت و نیم کیلومتر از گُلف تا نی نردبان کار شد اما بدلیل نبود اعتبار، پروژه متوقف شد. قرار بر این است با مشارکت ۲۰ میلیارد تومانی نفت این پروژه آغاز شود. منتظر تزریق اعتبار از سوی نفت هستیم تا شروع بکار کنیم.

 

 

 

نگارش و انتشار: کیوان علاسوند