ریزش بخشی از بنای ثبت ملی قلعه خوانی مسجدسلیمان

 

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسجدسلیمان با اشاره به وضعیت اثر ثبت ملی «قلعه‌ خانی» گفت: سازه این قلعه از جبهه غربی فروریخته و به دلیل تداوم عدم رسیدگی و توجه ارتش که مالک آن است آسیب‌های بسیاری دیده و سال‌هاست به حال خود رها شده است.

 

 

به گزارش پایگاه خبری ایرانیان، ایوب سلطانی با اشاره به اینکه این قلعه تاریخی در سال‌های گذشته به ارتش واگذار شد و سند آن به نام ارتش است، گوش‌زد کرد: سازه‌ این قلعه نیاز مبرم به مرمت و ساماندهی دارد.

وی گفت: «قلعه ‌خانی» مورد خاصی است که اداره میراث فرهنگی به دلیل عدم تملک نمی‌تواند طرح‌های مرمتی را برای آن اعمال کند.

او خاطرنشان کرد: براساس بند یک ماده ۹۸ تمامی دستگاه‌های دولتی که آثار تاریخی در تملک دارند مکلف به نگهداری و مرمت آن‌ها هستند.

سلطانی گفت: از گذشته تاکنون هیچ‌کدام از مکاتبات اداره میراث فرهنگی با ارتش برای توجه و یا واگذاری این قلعه تاریخی به نتیجه‌ای نرسیده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: در هفته آینده اداره میراث فرهنگی مسجدسلیمان با متولیان ذی‌ربط در ارتش با هدف تعیین تکلیف «قلعه ‌خانی» و بسیاری دیگر از بناهای تاریخی این شهرستان که در تملک ارتش هستند جلسه‌ای برگزار خواهد کرد.

«قلعه خانی» مربوط به دوره قاجار است و در داخل محدوده شهری مسجدسلیمان، محله چهاربیشه، خیابان آیت‌الله غفاری واقع شده و در ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ۲۵۹۷۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

انتهای پیام