بازار تاریخی تمبی مسجدسلیمان نیازمند نگاه مسئولان برای احیا و ماندگاری

 

 

بازار تاریخی تمبی مسجدسلیمان یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در مسجدسلیمان است که قدمت آن مربوط به قاجاریه است و در سال ۱۳۸۷  به شماره ثبت ۲۵۹۷۶ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. این اثر ملی ثبت شده در مسجدسلیمان، بخش مرکزی، دهستان جهانگیری، روستای تمبی قرار گرفته است.

 

 

به گزارش پایگاه خبری ایرانیان، ایوب سلطانی  سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مسجدسلیمان با اشاره به اینکه بازار تاریخی تمبی یکی از فضاهای مهم این شهر به حساب می‌آید گفت: حفاظت و صیانت از آن با تلاش بی‌وقفه مردم و مسؤولان به صورت مستمر انجام می‌شود.

وی افزود : حمایت مردم برای حفاظت این بازار تاریخی بی‌نظیر است و این بازار قدیمی با نقش اجتماعی و اقتصادی مهمی‌ از دیرباز تاکنون عنصر تاریخی کالبدی مهمی در شهر است که بستری از رفتارها و فعالیت‌های اجتماعی را در خود دارد.

سلطانی ادامه داد : این بازار نیز مانند بازارهای قدیمی علاوه بر وظیفه اصلی خود یعنی مبادله کالا نقش فرهنگی و مبادله افکار و عقاید و نشر اخبار و به نوعی مرکز ارتباطات اجتماعی است.

او اضافه کرد : حمایت و همکاری دستگاه‌های ذیربط نیز ضروری است زیرا باید به گونه‌ای بازار را مرمت و حفظ کرد که این اثر تاریخی نه تنها برای اکنون بلکه برای آیندگان هم باقی بماند.

سلطانی با اشاره به اینکه اهالی این بازار تاریخی نسبت به حفاظت و مرمت مستمر این اثر تاریخی اهمیت ویژه‌ای می‌دهند گفت: مرمت، احیا و مراقبت از همه‌ آثار تاریخی جزو ضرورت‌های فرهنگی و سرمایه‌گذاری است که نیاز مبرم جامعه امروز و پشتوانه‌سازی برای نسل فردا است.

وی با بیان این‌که از نظر کاربری سازه بنا مقاوم است یادآور شد: دوام و پایداری این اثر تاریخی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا هر اثر تاریخی که در عصر کنونی ما وجود دارد باید از آن استفاده بهینه شود تا برای آیندگان حفظ شود.

 

سرپرست اداره میراث فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی مسجدسلیمان افزود: مراحل مرمت و استقرار تمامی تاسیسات در بازار با نظارت میراث فرهنگی انجام می‌گیرد.

 

او خاطرنشان کرد: هر اثر تاریخی که حرکت زندگی در آن جریان داشته باشد نیاز به رسیدگی و مرمت مستمر دارد و این امر به حفاظت و ایستادگی بنا در بلندمدت کمک خواهد کرد.

 

 

انتهای پیام