بوی تعفن ناشی از نگهداری و پرورش دام و طیور زنده در محلات مسجدسلیمان/ تهدید سلامت شهروندان با همزیستی انسان و حیوانات در شهری که دستگاههای مسئول از انجام ساده ترین وظایفشان عاجزند

چند سالی است که برخی شهروندان مسجدسلیمانی بدون توجه به رعایت فرهنگ و آداب شهروندی اقدام به نگهداری احشام و طیور در منازل خود میکنند که این موضوع مشکلاتی را برای دیگر ساکنین محلات بوجود آورده است.

به گزارش پایگاه خبری ایرانیان، انتقال بیماری های خطرناک و واگیردار از حیوانات به انسان همواره یکی از مباحث مهم روز حوزه بهداشت و سلامت در کشور است.

نزدیکی محل نگهداری حیوانات به منازل مسکونی و رفت و آمد اهالی به خصوص کودکان، این نگرانی را بوجود می آورد که هر لحظه امکان ابتلا به بیماری های پوستی و دیگر مریضی های خطرناک وجود دارد.

نگهداری حیوانات و طیور و کبوتر در منزل یا مجاورت آن باعث بروز بیماری های مشترک بین انسان و دام میشود که انتقال یک سری از عفونت ها را به همراه خواهد داشت و موجب بیماری های مختلف از جمله تب مالت یا تب کریمه کنگو  میشود.

به گفته شهروندان در برخی از محلات مسجدسلیمان، بوی تعفن محل های نگهداری احشام و طیور، زندگی و نفس کشیدن را برای آنان سخت کرده است و بشدت از این موضوع ناراضی و گله مندند و معتقدند تحمل بوی تعفن فضولات این حیوانات و هجوم مگس و دیگر حشرات موذی به داخل خانه ها مسئله ای عذاب آور برای آنهاست که چاره ای جز سوختن و ساختن ندارند.

طبق آیین نامه های اجرایی و بندهای ۱۵ و ۲۰ قانون، شهرداری ها مکلفند از هر گونه پرورش و نگهداری دام و طیور در محدوده شهرهای با جمعیت بیش از ۵۰ هزار نفر ممانعت کنند و بهداشت و دامپزشکی هر جا صحبت از نگهداری حیوانات و دام در کنار انسان باشد، موظف هستند آیین نامه های بهداشتی مرتبط با شرایط را اعلام کنند و بر ضوابط بهداشتی نیز نظارت کنند.
ایجاد و تاسیس مکان هایی که موجب بروز مزاحمت برای ساکنان یا مخالف اصول بهداشت در شهرها میباشد تخلف است و شهرداری مکلف است از تاسیس اسطبل چارپایان و مراکز دامداری و بطور کلی تمام مشاغل و کسب هایی که تولید عفونت و یا تجمع حشرات و جانوران کند، جلوگیری بعمل آورد و هرگاه تأسیسات مذکور قبل از تصویب این قانون به وجود آمده باشد، آنها را تعطیل و یا به خارج از شهر هدایت نماید.

بر اساس آنچه در قانون آمده است و در متن بالا به آن اشاره شد بنظر میرسد؛ دستگاههای مذکور بویژه شهرداری تا کنون در این خصوص کوتاهی کرده اند و در برخورد با این ناهنجاری که سلامت شهروندان را تهدید جدی میکند، عملکردی بسیار ضعیف و ناامید کننده داشته اند.

مامورین شهرداری باید ابتدا با تذکر به افرادی که اقدام به نگهداری و عرضه دام و طیور زنده در محدوده شهری مسجدسلیمان کرده اند، انجام وظیفه کنند و در صورت بی توجهی متخلفان، دامها در محدوده شهر جمع آوری و به کشتارگاه منتقل شوند ضمن اینکه پرونده تخلف با عنوان “تهدید علیه بهداشت عمومی” تشکیل و به دادسرا ارسال کنند.

در سالیان اخیر با تغییر بافت شهر مسجدسلیمان شاهد هجوم حاشیه نشینان و ساکنین روستاهای اطراف به این شهر هستیم.

تغییر سبک زندگی روستایی و تبدیل آن به آداب و اصول زندگی در شهر موضوع مهمی است که از جانب برخی از شهروندان بدرستی رعایت نمی‌شود و مسجدسلیمان را در بخشهای مختلف با چالش های جدیدی مواجه کرده است.

عملکرد اداره دامپزشکی شهرستان در چند وقت اخیر نشان داده که در برخورد با تخلفات صورت گرفته در حوزه فعالیت خود کاملاً جدی و پای کار است و انتظار میرود در این بخش هم بطور جدی به وظایف خود عمل کند.

شورای سلامت و متولیان بهداشت شهرستان هم این موضوع را جدی بگیرند و به وظایف خود در این بخش توجه داشته باشند تا خلاهایی که در بخش سلامت شهرستان وجود دارد بیشتر و بیشتر نشود.

اما بیشترین انتظار مردم در این بخش از دادستان جوان و مردمی شهرستان است. علی اسکندری از زمانی که در مسجدسلیمان عهده دار این مسئولیت شده، با عملکرد خود نشان داده برای بهداشت، امنیت، آسایش عمومی و فرهنگ مردم ارزش قائل است و با خلاقیت و تدبیر بدنبال حل مشکلات است که حضور به موقع ایشان در برخورد با کم فروشی، احتکار و گران فروشی در بازار، جلسات مکرر با بزرگان و سران طوایف در موضوعات مختلف و پیش قدم بودن در امر صلح و سازش حوزه های قضایی فقط بخش کوچکی از اقدامات صورت گرفته توسط ایشان است و حالا مردم انتظار دارند او در این بخش هم با جدیت ورود کرده و با خاطیان و افراد متخلفی که سلامت شهروندان را به خطر می اندازند، برخورد قاطع و قانونی داشته باشد.

نگارش و انتشار : کیوان علاسوند