رئیس شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان :

دانشکده پیراپزشکی و بیمارستان یکصد تختخوابی در مسجدسلیمان احداث میشود

رئیس شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان در نشست با اصحاب رسانه و خبرنگاران این شهرستان به تشریح برخی کمبودها و مشکلات ، اقدامات صورت گرفته و برنامه های آینده این شبکه پرداخت. 

به گزارش پایگاه خبری ایرانیان، دکتر محمد افشار در ابتدا خبرنگاران را بازوان پُرتوان مسئولان در حوزه های اجتماعی و فرهنگ سازی در جامعه دانست و با اهمیت برشمردن نقش این قشر از جامعه گفت : برای رسیدن به اهداف و برنامه هایی که داریم چندین ابزار نیاز است که یکی از مهمترین آنها حوزه خبر و اطلاع رسانی میباشد که می تواند به ما در رسیدن به این اهداف کمک کند و بنده تلاش میکنم تا روزیکه این مسئولیت را در شهرستان بر عهده دارم، تعاملات خوبی بین شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان و اصحاب رسانه ایجاد شود و از نقدها و مطالب سازنده آنها در جهت ارتقاء سیستم استفاده نمایم.

وی همچنین با تبریک چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم جشن پیروزی انقلاب هرسال باشکوه تر از سال قبل برگزار گردد، به ارائه خدمات در حوزه بهداشت و درمان پس از انقلاب اشاره کرد و افزود : این حجم از خدمات اصلا با دوران قبل از آن اصلا قابل مقایسه نیست و ما در گذشته دغدغه این را داشتیم که بطور مثال با وقوع حادثه ای، آیا آمبولانس وجود دارد که در محل حاضر شود اما حالا بر سر زودتر رسیدن آن بحث میکنیم و آمبولانس های ما مجهز به سیستم های پیشرفته و روز اروپا است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان ادامه داد : از شهریور ماه امسال فرصت خدمت به من داده شد که اگر منصفانه قضاوت کنیم در این زمان اندک و با حجم انبوهی از مشکلات امکان انجام کار آنچنان برجسته ای وجود نداشت. محرومیت های شهرستان مسجدسلیمان به سبب کم لطفی هایی که در طی سالیان گذشته صورت گرفته بسیار زیاد است و برای تغییر و تحول زمان لازم است.

دکتر افشار با اشاره به مشکلات شبکه بهداشت و درمان گفت : زمانیکه شبکه را تحویل گرفتم ۱۸ میلیارد بدهی داشت، پرسنل پیمانی ۶ ماه حقوق معوقه داشتند، اضافه کار و پاداش نیروهای رسمی مانده بود، پرسنل بازنشسته پاداش هایشان را دریافت نکرده بودند، با کمبود شدید پزشک عمومی و متخصص بویژه در بخش اورژانس مواجه بودیم، اورژانس ما بطور کلی شرایط مناسبی نداشت و مردم بسیار معترض بودند چراکه اورژانس وقتی پزشک نداشته باشد عملاً تعطیل است، نابسامانی و نارضایتی ها در ارائه بی کیفیت خدمات بهداشت و درمان بسیار زیاد بود، پروژه های حوزه سلامت که اگر به سرانجام میرسید بهداشت و درمان شهرستان را متحول میکرد، بدون پیگیری رها شده بود و انباشت بدهی های کلان در حوزه های آب و برق و قطعی های مکرر مشکلات زیادی را ایجاد کرده بود که با اقدامات انجام شده، پیگیری های نماینده شهرستان و حمایت های ریاست دانشگاه علوم پزشکی که توجه خوبی به مسجدسلیمان دارند، توانستیم تا حدودی این مشکلات را کاهش دهیم.

ایشان افزودند : در اولین اقدام تلاش شد تا پزشکان مورد نیاز اورژانس و درمانگاه را تامین کنیم و کار را به جایی رساندیم که پزشکان زیادی تمایل به حضور در اورژانس مسجدسلیمان را دارند و اورژانسی که فقط ۴ پزشک داشت الان با ۱۹ پزشک به مردم مسجدسلیمان، لالی و اندیکا خدمات میدهد ضمن اینکه با برنامه ریزی و تلاش های صورت گرفته کیفیت خدمات را به حد مناسبی رساندیم تا رضایت مردم فراهم شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان ادامه داد : در گذشته بسیاری از آزمایش ها در بیمارستان انجام نمی شد و بیماران را با برگه ای به بیرون از بیمارستان و آزمایشگاههای خصوصی هدایت می کردند اما الان این شرایط تغییر کرده و علی رغم گرانی کیت های آزمایشگاهی و لوازم پزشکی تلاش میکنیم آنها را تامین کنیم بویژه برای موارد اورژانسی.

وی تصریح کرد : با پیگیری های نماینده شهرستان، پس از برگزاری جلسات مستمر و اخذ موافقت سلسله مراتب بهداشت و درمان و در این شرایط بحران اقتصادی، سی تی اسکن تامین اعتبار شد که کار بسیار سختی بود و هم اکنون دستگاه در اختیار ما است که در حال فراهم نمودن مقدمات نصب و راه اندازی آن هستیم که در دهه مبارک فجر انجام خواهد شد.

دکتر افشار به اولویت و اهمیت دستگاه سی تی اسکن در شهرستان اشاره کرد و گفت : نیمی از اعزام های ما به شهرهای همجوار به همین دلیل است، سی تی اسکن جزو دستگاههای اورژانس محسوب میشود چرا که اورژانس در موارد ضروری در لحظه باید سی تی انجام دهد که میتواند در پیشگیری از مرگ بیمار کمک زیادی نماید و بهمین دلیل بود که در گذشته برخی بیماران در هنگام اعزام به شهرهای مجاور متاسفانه جان خود را از دست می‌دادند لذا راه اندازی این دستگاه در بحث کم کردن هزینه ها و کاهش خطرات جاده ای هم بسیار با اهمیت خواهد بود.

به گفته دکتر افشار، دستگاه سی تی اسکن مسجدسلیمان زیمنس ۱۶ اسلایس و آخرین ورژن روز اروپا میباشد که قابلیت انجام سی تی آنژیو را نیز دارد و از استانداردهای بالایی برخوردار است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان بیان داشت : وقتی من شروع بکار کردم درمانگاه کلگه فقط در دو شیفت صبح و عصر فعالیت میکرد که در همین دو شیفت هم بعضاً پزشک نداشت. با پیگیری های صورت گرفته تامین پزشک آن انجام شد ، پرسنل و کادر پرستاری تکمیل و هم اکنون به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات به مردم منطقه پرجمعیت اما محروم کلگه است. ضمن اینکه متخصص پوست، اعصاب و روان و نفرولوژیست هم در این درمانگاه بیماران را ویزیت خواهند کرد، کلینیک مامایی فعال شده، داروخانه آن شبانه روزی و در آینده هم فعالیت این درمانگاه گسترده تر خواهد شد تا فرد بیماری بخاطر یک سرماخوردگی مجبور نباشد از این منطقه و مناطق اطراف برای رفتن به بیمارستان نمره دو هزینه های زیادی را پرداخت کند.

راه اندازی بخش شیمی درمانی در بیمارستان نمره دو از دیگر اقداماتی بود که رییس شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان به آن اشاره نمود و افزود : تجهیزات این بخش خریداری شد بحث تامین داروی بخش سرطان را از طریق معاونت غذا و دارو استان دنبال کردیم، مشکل دارو حل شد و پزشک متخصص آنکولوژی و سرطان هم هفته ای یک روز در مسجدسلیمان حضور دارد و درمان کلیه بیماران این بخش با تعرفه دولتی صورت خواهد گرفت.

جذب پزشکان متخصص از دیگر مباحث مطرح شده توسط رئیس شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان بود، دکتر افشار در این باره توضیح داد : در هیچ دوره ای مدیر شبکه ای نتوانسته در سه ماه ۱۲ متخصص جذب کند که هم اینک حدود ۴۰ متخصص مشغول فعالیت هستند.

دکتر افشار به راه اندازی دستگاه « سی آرم » که در عمل های جراحی استفاده میشود اشاره کرد و گفت : حجم بالایی از بیماران اعزامی ما بخاطر عدم راه اندازی این دستگاه بود، این دستگاه یکسال و نیم قبل خریداری شد اما به بهره برداری نرسید که با حضور من پلمپ این دستگاه بازگشایی شد و در کمتر از سه ماه راه اندازی گردید.

دکتر افشار در خصوص « ام آر آی » مسجدسلیمان هم گفت : وقتی این دستگاه راه اندازی شد با هزینه آزاد به بیماران خدمات میداد اما با رایزنی های صورت گرفته تعرفه آن را دولتی کردیم و مشکل بیمه ای آن مرتفع شد.

ایشان افزودند : پیگیری حقوق های عقب افتاده پرسنل پیمانکاری با جدیت دنبال شد و معوقات را از ۶ ماه به ۳ ماه کاهش دادیم و تلاش میکنیم تا پایان سال این کار به روز شود.ضمن اینکه با تامین بودجه ای که صورت گرفت به روز شدن معوقات پزشکان بویژه پزشکان ساعتی در راستای ماندگاری آنها انجام شد.

راه اندازی بخش اتاق عمل “نورو سرژری” و تهیه و تکمیل ست های جراحی که در شرایط اقتصادی فعلی بسیار سخت است انجام شد و هم اکنون اتاق عمل مجهزی داریم که در سطح اتاق عمل بیمارستان های مرکز استان است.

اخذ مجوز بیمارستان یکصد تختخوابی

رئیس شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان همچنین از اخذ مجوز احداث بیمارستان یکصد تختخوابی در محل بیمارستان قدیم واقع در منطقه ۲۲ بهمن خبر داد و گفت : این حرکت اقدامی بسیار بزرگی بود که انجام شد و بزودی کلنگ احداث “بیمارستان نور ” را در منطقه ۲۲ بهمن به زمین خواهیم زد، درفاز اول برای ساخت آن ۳ میلیارد تومان تامین اعتبار صورت گرفت، ۷/۵ میلیارد دیگر توسط وزارت تخصیص داده شد که جمعا حدود ۱۱ میلیارد تا کنون برای اینکار اختصاص داده شد.

دکتر افشار راه اندازی بخش جراحی مغز و اعصاب و بخش مغز و اعصاب، راه اندازی و شبانه روزی کردن کلینیک تخصصی دندانپزشکی با تعرفه دولتی که قبلا وجود نداشت و راه اندازی بخش ۷۲۴ را از برنامه های پیش رو عنوان کرد و گفت: بزودی شاهد فعال شدن این بخش ها خواهیم بود.

تأسیس دانشکده پیرا پزشکی

رییس شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان، تاسیس دانشکده پیراپزشکی را مقدمه ای برای راه اندازی دانشکده علوم پزشکی دانست و خاطرنشان کرد : تاسیس این دانشکده موضوع بسیار مهمی است که در سفری که اول مهرماه وزیر اسبق بهداشت از خوزستان داشتند، به اتفاق نماینده شهرستان آن را پیگیری کردیم و موافقت وزیر برای تاسیس دانشکده پیرا پزشکی مسجدسلیمان دریافت شد، بازدیدهایی از منطقه صورت گرفت، جلسات مستمر و مداومی برگزار شد و هم اکنون هم در حال برگزاری است، موضوع در وزارت خانه مطرح شد و در حال فراهم نمودن زیر ساخت ها هستیم تا اگر خدا بخواهد بتوانیم در سال آینده دانشجو جذب کنیم.

تبدیل شبکه بهداشت به دانشکده

دکتر افشار در این رابطه گفت : اگر بتوانیم شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان را به دانشکده تبدیل کنیم بهترین خدمت در حوزه بهداشت و درمان به این شهر خواهد بود. الان ما به استان وابسته ایم ولی وقتی به دانشکده تبدیل شویم مستقیم با تهران و وزارت خانه ارتباط خواهیم داشت، جذب نیرو، بودجه، امکانات و حجم اعتبارات مالی متفاوت خواهد شد و اگر این مهم صورت گیرد، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مشکلات بهداشت و درمان شهرستان مرتفع خواهد شد و شهرهایی مثل آبادان، شوشتر، دزفول، بهبهان و…. با فراهم نمودن این شرایط هم اکنون با وزارتخانه در ارتباط هستند.

دکتر افشار در بخش پایانی سخنان خود با انتقاد از بهداشت و درمان صنعت نفت و بیمارستان تامین اجتماعی گفت : تمام بار بهداشت و درمان مسجدسلیمان، اندیکا و لالی روی دوش ما است و اعتبارات مالی که به ما داده میشود براساس سرانه است حال اینکه ما شهرهای اطراف را هم که بخش درمان ندارند تحت پوشش قرار میدهیم اما بیمارستان نفت و تامین اجتماعی که اعتبار دارند بخش ها را فعال نمیکنند و تعجب میکنم چرا بیمارستان تامین اجتماعی خدمات را برای مردم افزایش نمی‌دهد یا بیمارستان نفت که مستقیما زیر نظر تهران است براحتی میتوانند امکانات بگیرند اما نفت فقط اورژانس دارد و خدماتی به مردم نمی‌دهد در حالیکه در شهرهای مجاور حتی پتروشیمی ها هم در حوزه بهداشت و درمان به یاری سیستم بهداشت و درمان آن شهر آمده اند و خدمات ارزنده ای ارائه میکنند.

بخش پایانی صحبت های دکتر محمد افشار رییس شبکه بهداشت و درمان مسجدسلیمان با گرامیداشت یاد و خاطره شادروان دکتر ساسان رجبی بود، وی با نقل خاطره ای از ایشان، دکتر رجبی را فردی پرتلاش و پزشکی مردمی دانست که خدمات خیر خواهانه زیادی به مردم شهرستان داشتند.

 

 

 

 

 

نگارش و انتشار: کیوان علاسوند