“کلگه زرین” مانع ای بزرگ در مقابل توسعه و آبادانی منطقه کلگه / میراث فرهنگی یکبار برای همیشه تکلیف ساکنین این منطقه را روشن کند

خبر دستبند زدن بر دستان پیمانکار شهرداری مسجدسلیمان در جریان عملیات تعریض و بهسازی مسیر سالور (منطقه کلگه زرین) با شکایت اداره میراث فرهنگی و گردشگری، دوباره زخم کهنه کارشکنی و سنگ اندازی های چندین ساله این سازمان در قبال توسعه و آبادانی منطقه کلگه بویژه مناطق حاشیه اثر تاریخی کلگه زرین را تازه کرد !؟

 

 

پایگاه خبری ایرانیان، متاسفانه در سالیان گذشته هرگاه دستگاههای خدمات رسان قصد ارائه خدمتی به این منطقه محروم و غافل از توسعه را داشتند با سد محکمی بنام اداره میراث فرهنگی و گردشگری مواجه شده اند !!!

کارشکنی و ممانعت از انجام عملیات گاز رسانی، اجرای شبکه آب و فاضلاب و جلوگیری از انجام طرح های عمرانی، خدماتی، مخابراتی و غیره در این منطقه بویژه در محدوده تپه موسوم به کلگه زرین، مشکلاتی را برای مردم بوجود آورده است.

 

 

حال اینکه از زمان تشکیل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، هیچ گونه طرح و برنامه ای از سوی این سازمان برای این اثر به اصطلاح تاریخی ارائه نشده و در تمام این سالها فقط ساختمان مجاور این تپه ( موزه مسجدسلیمان ) بازسازی شده است.

متولی آثار و بناهای تاریخی کشور تا کنون حتی برای تعیین محدوده و حریم این تپه هم اقدامی صورت نداده تا ساکنین محدوده آن و دستگاههای خدمات رسان یکبار برای همیشه تکلیف خود با این اثر به ظاهر تاریخی اما به امان خدا رها شده را روشن شده ببینند و با لحاظ قرار دادن آن برای خود چاره ای بیاندیشند.

 

 

برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای تهیه طرح های راهبردی و اضطراری برای حفاظت از بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی همچنین تعیین حریم و محدوده بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی در شهرها و روستاها و ارائه پیشنهاد به مراجع ذیربط جزو وظایف این سازمان است که متاسفانه در سالیان گذشته در خصوص تپه کلگه زرین هیچگاه شاهد اتفاق مثبتی نبوده ایم !!!؟

رها کردن این فضای تاریخی به حال خود باعث شده تا در نقاط کور اطراف آن شاهد برخی ناهنجاری های اجتماعی از قبیل تزریق مواد مخدر، تجمع افراد شرور، ولگرد و … باشیم که همواره گلایه مندی و اعتراض ساکنین این منطقه را به همراه داشته است.
اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اُستان هیچ طرح و برنامه ای برای این اثر به ظاهر تاریخی ندارد و توجه به مرمت و بازسازی آن هیچگاه در برنامه های توسعه ای این سازمان جایی نداشته و فقط در هنگام انجام خدمتی از سوی یک دستگاه و نهاد خدماتی در محدوده این اثر ، میراث فرهنگی در قامت متولی تپه کلگه زرین آنهم بدون لحاظ قرار دادن تعاملات و روابط بین دستگاهی ظاهر میشود و با برخورد قانونی از انجام کارهای عمرانی در این منطقه ممانعت میکند، به هیچ وجه نه زیبنده این سازمان است نه خوشایند مردمی که در محل سکونتشان تشنه خدمات رسانی توسط دستگاههای مرتبط هستند.

 

 

این قبیل رفتارها و اقدامات میراث فرهنگی که عدم توسعه و آبادانی این منطقه را بهمراه داشته، باعث شده تا افراد زیادی خانه و کاشانه خود را رها کنند و به دیگر نقاط شهر که از امکانات خدماتی نسبتا بهتری برخوردارند، نقل مکان و در آنجا سکونت کنند.

اگر میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان این تپه را یک بنای تاریخی و جزو آثار باستانی میداند نسبت به تعیین محدوده و حریم آن اقدام کند و با خرید کلیه املاک مسکونی، تجاری و دولتی اطراف آن، مردم را از این بلاتکلیفی نجات دهد در غیر اینصورت بدور از هر کارشکنی و ایجاد مزاحمت، اجازه دهد دستگاه های خدمات رسان به وظایف ذاتی خود در قبال مردم این منطقه عمل کنند.

 

نگارش و انتشار : کیوان علاسوند