گزارش پایگاه خبری ایرانیان از نشست هماهنگی شورای مدیریت بحران مسجدسلیمان

 

 

نشست‌ هماهنگی شورای مدیریت بحران مسجدسلیمان با حضور استاندار خوزستان و جمعی از مدیران کل استان، نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی، فرماندار، شهردار و برخی مدیران ادارات این شهرستان برگزار و اقدامات صورت گرفته و کارهای در دست اقدام پس از زمین لرزه اخیر مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

 

به گزارش پایگاه خبری ایرانیان، در این نشست شریعتی استاندار خوزستان، انصاری مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، شرفی مدیرکل محیط زیست خوزستان، خدادادی مدیرکل هلال احمر استان، ارزانی مدیرکل امور مالیاتی خورستان، رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان، قربانی مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خوزستان، نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی، امام جمعه، فرماندار، شهردار، اعضای شورای تامین مسجدسلیمان و جمعی از مدیران ادارات دیگر دستگاههای  استان ، شهرستان و خبرنگاران حضور داشتند.

 

حجت الاسلام والمسلمین حیدر حجتی نیا سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان ضمن تقدیر از پیگیری های استاندار خوزستان از ابتدای وقوع حادثه زلزله تاکنون گفت: از ابتدای وقوع زمین لرزه مسجدسلیمان تا امروز ۵ جلسه شورای مدیریت بحران شهرستان تشکیل شده است. سرپرست فرمانداری مسجدسلیمان اظهار داشت : ۶ هزار نفر از مردم مسجدسلیمان که واحدهای مسکونی آن ها بر اثر زلزله دوشنبه هفته گذشته در این شهرستان دچار خسارت شده، به بنیاد مسکن مراجعه کردند.
وی گفت: میزان خسارت زلزله توسط بنیاد مسکن در روستاها و بخش‌های این شهرستان مشخص شده اما تا زمان نهایی شدن خسارت‌ها امکان اعلام رسمی آن ها نیست.

 

انصاریان مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: تیم های ارزیاب ما در منطقه حضور دارند و در حال ارزیابی خسارت های ناشی از زلزله هستند که امیدوارم ظرف یک هفته آینده بتوانیم با اتمام ارزیابی های صورت صورت گرفته به جمع بندی مناسبی از میزان خسارت ها دست یابیم.

وی افزود: برای نقاطی همچون مناطق آلوده به نشت نفت و گاز و مناطق فرسوده باید یک سیاست گذاری مناسب صورت گیرد، در مناطق آلوده که بیش از ۵ هزار خانوار وجود دارد حتما باید موضوع جابجایی جدی گرفته شود و در مناطق‌ و بافت های فرسوده هم با معضلاتی مثل ساخت و ساز بر روی تپه ها و در سراشیبی های تند مواجه هستیم که امکان ساخت و ساز‌و احداث سازه های سنگی بسیار سخت و بعضا غیر ممکن است و ساخت و ساز در این مناطق هزینه های زیادی هم بهمراه خواهد داشت.

 

رضایی مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان با اشاره به آسیب های وارده به ساختمانها و اماکن اداری گفت: ۵ واحد از فضاهای اداری از جمله اداره تعاون روستایی ، ساختمان تامین اجتماعی، اداره ارشاد اسلامی، پارک علم و فن آوری ،ساختمان آگاهی و محیط زیست مسجدسلیمان دچار خسارت شده اند که خسارات وارده به تامین اجتماعی، ارشاد اسلامی و تعاون روستایی جدی تر است و باید در اسرع وقت مقاوم سازی این فضاهای اداری صورت گیرد.

وی ادامه داد: بافت فرسوده مصوب شده در مسجدسلیمان ۶۸۰ هکتار است که تحت تاثیر زلزله اخیر قرار گرفته و بخش زیادی از منازل که در بافت فرسوده قرار دارند و به صورت غیر فنی در مسیر دره ها و بر روی تپه ها ساخته شدند، در معرض خطر هستند و اگر کانون‌اصلی زلزله در شهر مسجدسلیمان بود قطعا آسیب های جدی تری وارد می‌شد.

مدیرکل راه و شهرسازی تصریح کرد : خیلی از ساختمانهایی که در بافت فرسوده و در مناطق آلوده به نفت و گاز هستند، هر چه سریعتر باید تخلیه شوند.

رضایی در خاتمه گفت : تعیین تکلیف زمین های ارتش و تعهدات نفت در مجموعه ۸۹۵ واحدی باید صورت گیرد تا بتوانیم هر‌چه سریعتر این مجموعه را به‌یک سرانجام درستی برسانیم.

 

قربانی مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خوزستان هم گفت : ۱۷ مدرسه سنگی که ۹۰ کلاس درس در آنها میباشد توسط کارشناسان ما در سطح شهرستان بازدید شد که این مدارس باید تخریب و بازسازی شوند. ۳ مدرسه نیازمند مقاوم سازی هستند و ۱۰ مدرسه نیاز به تعمیرات دارند که برآورد خسارت در حدود چهل میلیارد تومان است که پس از جلسه‌ شورای آموزش و پرورش استان ، تاکید استاندار و با توجه به اینکه از قبل هم میدانستیم وضعیت خوبی به لحاظ فضاهای آموزشی در مسجدسلیمان نداریم، تا کنون ۲۵ میلیارد تومان پروژه در این شهرستان تعریف کردیم که اکنون در مرحله مناقصه است. در مناطق روستایی هم ۴ پروژه شروع کردیم که اعتبار آنها هم ۳ میلیارد تومان میباشد اما این مقدار کفاف نمیدهد‌ و نیازمند اعتبارات بیشتری است.

وی گفت : مدارسی که بر اثر زمین لرزه آسیب دیده اگر سریعتر ترمیم نشوند قطعا با زلزله‌ای با شدت‌ کمتر دچار خسارت های سنگینی خواهد شد. ما‌ ظرف‌روزهای آینده کارهای تعمیراتی را‌ در مدارس‌آغاز میکنیم و برای مقاوم سازی سایر مدارس هم پس از طراحی های مورد نیاز این کار صورت خواهد گرفت.

مدیرکل نوسازی توسعه و تجهیز مدارس خوزستان در خاتمه گفت: برای ۱۳ مدرسه ای که تخریب و ساخت آنها مد نظر است ، با مشکلات اعتباری مواجه‌هستیم که امیدواریم استاندار محترم در این زمینه تدابیری بیاندیشند.

 

خدادادی مدیرکل جمعیت هلال احمر خورستان به ورود به موقع نیروهای هلال احمر اشاره کرد و گفت : با شرایطی که اکنون ایجاد شده، میزان خطر پذیری بسیار زیاد است و در صورت زلزله های احتمالی خسارات سنگین خواهد شد لذا این موارد احتمالاتی است که ما باید به آنها توجه کنیم قبل از اینکه فاجعه ای رخ‌ دهد.

مدیرکل جمعیت هلال احمر خورستان ادامه داد : چیزی که باید بطور جدی به آن توجه شود ،مناطق آلوده‌ به نشت‌ نفت و گاز است که احتمال‌دارد شرایط نامطلوبی برای مردم ایجاد کند و باید به آن توجه شود. ما در جمعیت هلال احمر در کنار‌مردم خواهیم بود و تلاش میکنیم با آموزش های لازم خدمات بهتری به مردم ارائه کنیم و اقلام مورد نیاز را بدون هیچ چشمداشتی در اختیار مردم قرار خواهیم‌ داد.

 

اشرفی مدیرکل محیط زیست خوزستان نیز به اقدامات صورت گرفته توسط این اداره در زلزله مسجدسلیمان اشاره کرد و بیان داشت :‌ پس از وقوع این زلزله همکاران ما کار نمونه‌گیری از وضعیت گازهای شهر بویژه در ۶ مناطق آلوده انجام شد که خوشبختانه تفاوت های قابل ملاحظه ای با نمونه‌گیری های ماههای‌ قبل وجود نداشت.

اشرفی خاطرنشان کرد : فعال شدن گسل ها باید بطور جدی مورد مطالعه قرار گیرد همچنین موضوع مناطق آلوده و ۶ منطقه مورد نظر دوباره بازنگری و ارزیابی شود.

عملیاتی شدن طرح جامع آلودگی‌هوا در مسجدسلیمان از دیگر موضوعات مطرح شده توسط مدیرکل محیط زیست خوزستان بود.

 

در ادامه نماینده مردم‌ مسجدسلیمان به نگرانی های روانی ایجاد شده مابین مردم پس از زلزله اشاره کرد و گفت : یکی از اصلی‌ترین‌ تهدیدات ،تهدیدات امنیتی و سرقت وسائل مردم است‌ که جا دارد از همه دستگاهای نظامی ،انتظامی و اطلاعاتی‌ تشکر ‌کنم که با تلاش این عزیزان آرامش در شهر حاکم بود.

علی عسکر ظاهری‌ادامه داد : در‌موضوع امداد و نجات مجموعه پرتلاش هلال احمر با یک کار تیمی کارهای خوبی انجام دادند.اسکان اضطراری زلزله زدگان کار خوبی بود که انجام شد و جا دارد از همه امدادگران و تلاشگران هلال احمر و سایر دستگاهها از جمله شرکت نفت و شهرداری تقدیر بنمایم.

ظاهری‌افزود: امروز شرایط ما بسیار‌متفاوت است. فصل گرما در خوزستان بسیار طاقت فرساست و شرایط برای خانواده هایی که اسکان موقت شدند یا دیگر خانوارهایی که در حیاط منزلشان استراحت میکنند بسیار سخت است. یک هفته گذشت و باید هر چه سریعتر تعیین تکلیف شوند.

ظاهری ادامه داد: بیش از ۷هزار خانوار به بنیاد‌مسکن مراجعه کردند‌ که ما در بهترین‌ شرایط ۶۰۰ واحد هم‌ برای جابجایی نداریم لذا تیمی که اکنون بحران زلزله مسجدسلیمان را‌ مدیریت میکند باید ابزاری در اختیار داشته باشد.

نماینده مردم مسجدسلیمان خاطرنشان کرد : شهر ما در شرایط و جایگاهی قرار گرفته که توسعه در آن وجود ندارد انتظارم این است که همه کمک کنند. وقتی حادثه ای پیش می آید که ۷ هزار خانوار را آنهم بر روی بستری ناامن در بافت فرسوده که بیست سال دنبال جابجایی آن هستیم درگیر میکند ، باید تصمیم ویژه گرفته شود. هشتاد و پنج هکتار زمین مستعد در اختیار‌ارتش است، خیلی از فضاها متعلق به‌ نفت است ، علی رغم کمک‌های صورت‌گرفته در بحث صفر کردن حرائم، بازهم خیلی از‌مناطق در‌حریم چاههاست و هیچ توسعه ای دیده نمی‌شود.

ظاهری بیان داشت : باید تکلیف مردم‌ را روشن کنیم آنها از سر ناچاری در حریم دره ها و بر روی تپه ها اقدام به ساخت میکنند که با کوچکترین سیل و زلزله خسارات‌سنگینی متحمل می‌شوند. باید از این فضا برای توسعه شهر استفاده‌ کنیم‌ مدارس ما آسیب جدی دیده که برخی از آنها به هیچ وجه قابل استفاده نیست‌ و قابل ریزش است. ما در سیل اخیر همه خودمان را موظف کردیم به‌ کمک هم وطنان و هم استانی‌هایمان‌ بشتابیم لذا انتظار من از استاندار محترم‌ این است که ما یک پشتیبانی استانی برای خودمان ایجاد کنیم و نسبت به استانمان خودمان هم حساسیت داشته باشیم.

ظاهری در خاتمه‌ گفت : هم من و هم استاندار در دولت پیگیری خواهیم کرد که مصوبه ای داشته باشیم و بتوانیم‌ تعهدی ایجاد کنیم تا به ما کمک کنند اما لازم است از اعتبارات درون استانی مان سهم بیشتری را به این‌ مهم اختصاص دهیم.

 

حاج آقا امینی امام جمعه مسجدسلیمان هم با ابراز خوشحالی از تداوم جلسات در مسجدسلیمان برای حل مشکلات زلزله زدگان گفت: دلم برای سرمایه های ملی می سوزد. اگر همه دولت ها می آمدند و با نگاه پیشگیرانه در ۷۵۰ هکتار زمین موجود در شهرستان ساختمان هایی با ایمن بالا می ساختند امروز لازم نبود چند برابر آن را هزینه تلفات این زمین لرزه کنیم.
وی ادامه داد: سال هاست طرح جابجایی مردم مناطق آلوده بر زمین مانده است و اگر مشکل این جابجایی ها نخواهد حل شود در آینده با زلزله هایی کوچکتر از این زلزله باید شاهد حوادث ناگواری باشیم… وی از اهالی رسانه  حاضر در این جلسه خواست بدون افراط و تفریط مشکلات این شهرستان را رسانه ای کنند.

 

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با اشاره به اینکه حادثه تلفات کمی داشت افزود: اگر چه شدت تخریب ها نسبت به حوادث مشابه کمتر بوده اما برخلاف سیل که حجم آن را می دانستیم این زلزله بروی یک بافت فرسوده رخ داده است که می‌تواند نتایج و‌ پیامدهای غیر قابل جبرانی ایجاد کند.
وی تصریح کرد: بنیاد مسکن در حال برآورد است که به محض مشخص شدن نتایج به دولت منتقل می کنیم و برای تخصیص اعتبار، حتی از منابع استانی تا جایی که می توانیم باید استفاده کنیم، ما اگر لازم باشد اعتبارات شهرستان های مختلف را جابه جا میکنیم تا مدارس آسیب دیده را از نو بسازیم در حال حاضر تحصیل دانش آموزان برای ما جز اولویت هاست.

 

 

 

 

 

نگارش و انتشار: کیوان علاسوند